Zondag 7 augustus zakte de Pegel in Kaub onder de vijftig centimeter. Geen historische zeldzaamheid, maar wel een punt van zorg voor de Rijnvaart. ELWIS, de website van WSV (Wasserstraßen und Shifffahrtsverwaltung) waarop de waterstanden worden bijgehouden, geeft aan dat de komende dagen de waterstand weer iets terugveert.
Hoger op de Rijn is inderdaad een golf(je) zichtbaar van enkele tientallen centimeters, maar op de Boven-Rijn zakt het water weer. Toch is er nu nog geen sprake van het op slot gooien van de Rijn, zoals de Britse krant The Guardian suggereerde afgelopen vrijdag. Wel is opvallend dat veel media aandacht besteden aan de situatie in de binnenvaart. Dat komt omdat het lage water deel uit lijkt te maken van een stukje rampspoed dat de samenleving nu overkomt. De droogte, de oorlog in de Oekraïne, de snel stijgende prijzen van vooral energie en zo langzamerhand van alles en omdat de binnenvaart nu duurder wordt en de prijzen van de eindproducten daarmee opdrijft, lijkt onze sector op het kruispunt van deze ontwikkelingen te liggen.
RTL nieuws besteedde een uitgebreid item aan het lage water onder het motto ‘Nóg een reden voor hogere prijzen: de lage waterstand’ deels gebaseerd op een rapport van Deutsche Bank en verwijzen naar het najaar van 2018 toen de waterstand zo laag was bij Kaub dat er niet meer kon worden gevaren (overigens geen halfjaar, zoals The Guardian beweert). De Deutsche Bank legt bij RTL uit dat het wegvervoer geen goed alternatief is voor de binnenvaart omdat er 150 grote vrachtauto’s nodig zijn om te vervoeren wat in een schip gaat.
De website Welingelichte Kringen onderschrijft die onmogelijkheid van het alternatief over de weg. Ook die website (van de journalisten Gerard Driehuis en Charles Groenhuijsen) refereert aan de periode in 2018 dat de Rijn werd afgesloten. “De Rijn raakte toen gestremd door laag water tussen de Duitse steden Mainz en Koblenz. Hierdoor nam de Duitse economische groei af van 1,7 naar 1,5 procent, een immense kostenpost.”
Om te benadrukken hoe de binnenvaart in de belangstelling staat in deze barre tijden, kwam de satirische rubriek De Speld in de Volkskrant met de oplossing voor het lage water: asfalteer de droge rivierbedding en geef het wegvervoer vrij baan.