Paul Goris: “Realistische, haalbare, betaalbare vergroening”

0

Voor CBRB-voorzitter Paul Goris is het duidelijk dat de binnenvaart met één stem moet spreken en in navolging wat een week eerder bij Koninklijke BLN-Schuttevaer was aangekondigd, stelde hij bij het jaardiner van het CBRB vrijdag 23 november dat ook hij verwacht dat CBRB en BLN er in de eerste helft van 2019 uit komen. De boodschap waarmee de binnenvaart naar buiten moet, liet hij ook geen onduidelijkheid over bestaan: “Wij zijn nog steeds de groenste branche maar we willen werken aan vergroening, maar wel aan een realistische en haalbare, betaalbare vergroening.”

Paul Goris bij de jaarvergadering. (foto van Twitter)

Het CBRB spreekt van ‘een meer intensieve vorm van samenwerking met Koninklijke BLN-Schuttevaer waarbij ‘alle opties open staan’. Ook een fusie wordt niet uitgesloten, al wordt dat in de wandelgangen niet de meest waarschijnlijke optie geacht. Dat er moet worden samengewerkt en bij voorkeur ook als eenheid naar buiten wordt getreden, wordt wel door alle betrokkenen erkend. Een eerdere poging tot fusie liep stuk tijdens het transitieproces dat vooraf ging aan de vorming van BLN.

Omdat de binnenvaart voor een bijna onmogelijke opgave wordt geplaatst, waarbij nieuwe motoren moeten voldoen aan eisen die de producenten van scheepsmotoren niet toepassen, moeten er twee dingen gebeuren volgens Paul Goris: “Pas de standaarden aan aan de realiteit en vertraag de eisen volgens de NRMM (Non-Road Mobile Machinery – red.) richtlijn.” Om de vergroening plaats te laten vinden, moet gekeken worden naar de brandstoffen, meer nadruk op dieselelektrische voortstuwing, het bijmengen van betrouwbare biodiesel en uiteraard naar brandstofcellen, waterstof en batterijen voor de aandrijving. “Tevens moet worden gekeken naar ketenoptimalisatie en is samenwerking met rail en weg keihard nodig, zoals nu ook gebleken is tijdens de lange periode van laag water.”

Voor de vergroening van de binnenvaart wil Paul Goris bij de gesprekken over een Green Deal met de overheid niet om subsidie vragen. “Wel om financiering.”

Dat minister Cora van Nieuwenhuizen van Infrastructuur en Waterstaat daags ervoor had besloten tot een uitgave van 375 miljoen euro voor ‘integraal watermanagement’ ziet Paul Goris als een erkenning van de problematiek.

 

Somber

Tijdens het diner van het CBRB in het Stadion Feyenoord hield Lucia van Geuns van het The Hague Centre of Strategic Studies een voordracht. Zij schilderde een beeld van de toekomst van het gebruik van brandstoffen en de gevolgen daarvan voor de uitstoot van onder andere kooldioxide. “In 2060 rijden er 2 miljard auto’s – het zijn er nu 1 miljard. De toenemende vraag naar brandstoffen is een gevolg van de groei van de bevolking en de economie. De groei van de vraag vindt vooral plaats in niet OESO-landen.”

De rijkste landen ter wereld behoren tot de OESO. Zij zijn verantwoordelijk voor 28 % van de energievraag. Bij de zoektocht naar alternatieven voor fossiele brandstoffen is het volgens haar China die het goede voorbeeld geeft. “In de VS heerst verwarring en de EU is besluiteloos.” Niettemin verwacht ze dat binnen dertig jaar de vraag naar olie zal afnemen. In Parijs is in 2015 afgesproken dat de temperatuur op de wereld als gevolg van meer broeikasgassen in de atmosfeer in 2100 niet meer dan 2 graden Celsius mag zijn gestegen. Bij het huidige beleid zal dat niet lukken, aldus het sombere relaas van Lucia de Geuns. “Er zijn nieuwe businessmodellen noodzakelijk.”

 

 

Article bottom ad

Laat een reactie achter

Please enter your comment!
Please enter your name here

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.