“Overheid moet binnenvaart helpen bij vergroening”

0

De overheid moet de binnenvaart helpen bij vergroening. Dat zei Matthijs Sienot van D66 zaterdag 17 maart tijdens de ASV-voorjaarsvergadering in Rotterdam. Hij is woordvoerder binnenvaart in de Tweede Kamer.

“Ik realiseer me dat het voor u lastig is om de stappen voor verduurzaming te zetten door de competitie en de druk op de prijzen. Daarom denk ik dat we naar de overheid mogen kijken om u daarbij te helpen. De overheid moet belemmeringen wegnemen.”

Volgens Sienot willen scheepseigenaren door invoering van meten aan de pijp aantonen dat hun uitstoot lager is dan altijd wordt aangenomen. Hij zei ook dat verladers bereid zijn langlopende vervoerscontracten af te sluiten als binnenvaartondernemers investeren in vergroening. “Maar om te kunnen investeren is een investeringsfonds nodig.”

“Die drie zaken heb ik vervat in een motie, die met ruimte steun door de Kamer is gekomen. We hebben de minister meegegeven daar rekening mee te houden bij de totstandkoming van de Green Deal.”

 

Kilometerheffing voor wegvervoer

Hij voegde eraan toe zich te realiseren dat daarmee nog lang niet alles in kannen en kruiken is. “Ik wil dat er vervoer van de weg naar het water gaat, maar doordat het wegvervoer goedkoper wordt, is een omgekeerde beweging zichtbaar. Ik was daarom heel teleurgesteld dat de minister heeft gezegd dat de invoering van Maut, de kilometerheffing op het wegvervoer pas in 2023 mogelijk is. Wij proberen dat naar voren te halen.”

Om het klimaatakkoord van Parijs na te komen is meer vervoer over water nodig, aldus Sienot.  “Daar hebben we ook de verladers bij nodig. Ik ben dan ook benieuwd wat de minister van plan is met haar programma om ‘verladers te verleiden’.”

“In elk geval weet ik dat verladers hun CO2-voetafdruk willen verkleinen. Dat wordt hen steeds meer ingepeperd. Niemand kan zich aan het klimaatakkoord onttrekken. Die CO2-voetafdruk verkleinen kan door op vervoer over water over te schakelen.”

 

Betalen

Vanuit de zaal werd tegengeworpen dat verladers dan vooral meer moeten gaan betalen, zeker als een scheepseigenaar heeft geïnvesteerd in groene technieken. Alleen zo kan hij die terugverdienen.

Een van de aanwezigen opperde invoering van een vergroeningsheffing per ton of tonkilometer die alle verladers standaard zouden moeten betalen. Dan hebben zij onderling geen nadeel ten opzichte van hun concurrenten. Sienot, die al had aangegeven dat verladers wel geprikkeld moeten worden, zei dat idee te zullen bestuderen. “Als dat de manier is die werkt…”

 

Geen toekomstperspectief

Diverse schippers gaven aan dat er wel een toekomstperspectief moet zijn om te investeren. “In Frankrijk zijn alle kanalen en rivieren over tien jaar gesloten. Wat heeft vergroenen dan voor zin?”

“Met name kleine schepen zullen verdwijnen zoals het nu gaat”, wees ASV-woordvoerder Sunniva Fluitsma, die de vergadering leidde, nog op een andere ontwikkeling. “De CCR heeft willens en wetens regels gemaakt die ervoor zorgen dat een deel van de vloot zal moeten stoppen. In aantal is de vloot straks gehalveerd. Dan gaan er 2.600 schepen naar de sloop die door strengere eisen en dat levert op de weg 74.000 extra vrachtwagens op. Want dan is er in grote delen van Nederland geen binnenvaartvervoer meer mogelijk.” Daar kunnen de overgebleven grote schepen niet komen.

Sienot werd het vuur aan de schenen gelegd. Fluitsma: “Als je wilt vergroenen, zorg dan dat er iets te vergroenen valt.”

Lees meer over de ASV-vergadering en de onderwerpen die daar aan de orde kwamen (zoals het boetebeleid en de CCR-geluidseisen) in de papieren Binnenvaartkrant die 27 maart 2018 verschijnt.

 

foto: Matthijs Sienot na afloop in gesprek met ASV-woordvoerder Sunniva Fluitsma.

 

Article bottom ad

Laat een reactie achter

Please enter your comment!
Please enter your name here

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.