- Advertentie -
- Advertentie -
HomeNieuwbouwOrchila: het 'Leeuweneiland'

Orchila: het ‘Leeuweneiland’

- Advertentie -

Delen

Als een roerloos 135 x 15,05 meter groot eiland ligt de door Dieselbedrijf Dordrecht Ridderkerk en familie van Leeuwen gerealiseerde Orchila op Van Wijk-spudpalen in de Volkerak-wachtkamer van de IVW. Morgen zit er beweging in en komt het er op aan of het schip goed wordt bevonden. Aan het roer van VOF van Leeuwen & Zonen staan Dick, Gonny en hun zonen Adriaan en Peter van Leeuwen, die al 27 jaar door dik en dun samenwerken. HTAG in Duisburg zorgt al jaren voor lading, en dat blijft zo.

Tussen de ABC’s zou zo nog een Hagenaar passen.

Dick van Leeuwen zwaait met een vriendelijk hallo de stuurhutdeur open. “Ik ben nog even met wat vlaggen bezig die in de voormast moeten. Schiet eerst een fotootje, dan is er straks beneden koffie.”
Via de multifunctionele machinekameringang bovenop het roefdek duiken we naar beneden. Twee trappen later zien we dat er tussen de twee 6 cilinder-ABC’s qua breedte nog een Hagenaar zou kunnen liggen. Deze door Viergever geïnstalleerde machinekamer heeft in omvang overeenkomsten met een fabriekshal en in afwerking die van een juwelier. Dempers en overige installatie in het luchtkanaal hangen als borg voor rechtlijnigheid.

Lang achterschip
Vanaf het roefdek is er keuze tussen twee uit de jachtbouw afgeleide design-trappen, voorzien van violet misstap-proof-led-licht, naar het achterdek. De loop-/werkruimte langs opbouw en bolders op dit ongebruikelijk lange achterschip is royaal. Op weg naar het voorschip krijgt de Chinees, dubbel uitgevoerde denneboom geen schoonheidsprijs. Soms zit er marge tussen Chinese en Hollandse rechtlijnigheid.
Het voorschip heeft geen roef. Voor het ruimschot kunnen containers aan dek worden geplaatst. De kopschroefruimte kent twee verdiepingen. Op the eerste verdieping is elektrisch installateur Oechies prominent aanwezig met zijn installaties, op fundatiehoogte vangt van Ballegooy-De Groot aandacht met door Mercedes aangedreven roosterunits (diameter 1,20 meter).

De kopschroefruimte heeft twee verdiepingen. (foto’s Johan de Witte)

Onze eerste Orchila-impressie aan dek is rond. Dick van Leeuwen ziet inmiddels zijn vlaggen aan de lijn wapperen en zet met ons in zijn kielzog koers naar de stuurhut. “Timmerbedrijf Van Mameren heeft hier fraai timmerwerk geleverd, met allround-comfort. Ze waren op tijd klaar; prima mee gewerkt”, zegt Dick van Leeuwen. Een driedelige kolomlessenaar, uitgevoerd in teak en voorzien van Alphatron-apparatuur, maakt de stuurhut tot een benijdenswaardige werkplek.

Mysterieus eiland
Beneden hangen verleden en heden in foto’s aan de wand. Het begint bij de luxemotor Gonny van 205 ton, onderweg zien we een Orchila met een broes voor de kop de Betteck ronden. De gang naar de koffietafel is twaalf schepen lang! De tiende kocht de familie in 2001via Luc Vos voor een “aanvaardbare prijs” op de legendarische cascoveiling in het World Trade Center. Het was een reeds door de van Leeuwen VOF besteld 135 x 11,45 meter casco.
Elk schip heeft z’n specifieke eigenschappen, motoren, tegenslag of geluk. Met één verhaal voor allemaal: scheepvaartondernemerschap. Voor de laatste Orchila, genoemd naar een mysterieus Venezuelaans eiland, is de plek aan de wand nog vrij.
De Van Leeuwens zijn Vreeswijkers van origine. Al 27 jaar werken Dick en Gonny samen met hun zoons Adriaan en Peter, die al 22 jaar door één deur gaan. Gonny heeft routine in verhuizen en woninginrichting, verzorgt de boekhouding en is in de verzorging van de bemanning de spil van de firma. Dick van Leeuwen is een varensman die vriendschap en goede samenwerking waardeert, die filosofeert over de ontwikkeling van zijn eerste piloot van Radio Zeeland tot aan de hightech van nu en die dankbaar is dat zijn zoons de spits afbijten. “Voor een dialoog in het gangboord steekt hij eerst een sigaar op. “Altijd al gedaan. Gewoon genieten.”

Als een sleepboot
Hoe vaart-ie, vragen we. “Manoeuvreert met roeren van De Waal als een sleepboot, loopt met 4800 ton op 800 toeren 20 kilometer", is het antwoord. “En daarbij: muisstil.” ABC hebben we om de prijs/kwaliteit gekozen en als het nodig is kunnen we er zelf aan sleutelen, in plaats van wachten op een laptopspecialist.”

De Orchila is geen standaardschip. De gebroeders hebben er hun eigen ding op aangebracht. Adriaan was er twee maanden voor in China om er richting aan te geven. Het achterschip heeft de Acropolis als basis, is echter 4 meter langer. Het eveneens zes spanten naar voren geplaatste ruimschot houdt het ruim box shaped. Wegens het relatief volle voorschip zijn er ook voorin geen dummy’s. De motoren, asleiding en roeren staan ver naar buiten. Een technisch perfect schip.
Wanneer de carrière van de Orchilo overeenkomst heeft met het opendagsucces is er geen vuiltje aan de lucht. Op de feestlocatie van Dieselbedrijf Dordrecht telden Jos en Winanda de Ruijter van Mayflowers catering maar liefst 220 champagneglazen voor de toost op een goede vaart voor bemanning en schip.

(Johan de Witte)

Delen

- Advertentie -

Meer

Laat een reactie achter

Vul uw opmerking in!
Vul je naam in

- Advertentie -
- Advertentie -

- Advertentie -
- Advertentie -