Er is opnieuw ophef over varend ontgassen. Volgens Omroep Flevoland worden per jaar tussen de 100 en 400 keer grote hoeveelheden kankerverwekkende stoffen uit binnenvaarttankers vrijgelaten op het Marker- en IJsselmeer.
De open brief ‘Boter op het hoofd in Flevoland’ die schipper Ton Quist afgelopen zomer schreef, maakt weer veel los. De aanleiding voor het schrijven was de discussie over de schepen met fosfine in Flevoland. Er is meer aan de hand, aldus Quist: tankers mogen ook niet ontgassen van de provincie, terwijl het wel gebeurt. Daar wordt echter niet op gecontroleerd.
Volgens inspectie ILT wordt varend ontgassen in de Flevolandse wateren gedoogd, zolang er geen landelijk en Europees verbod is. Daaraan wordt nog steeds gewerkt. Vanuit het ADN gelden er al wel beperkingen. ILT heeft een online kaart met ontgassingsroutes die volgens het ADN zijn toegestaan. Ook in Flevoland.
Niet handhaven
Flevoland heeft zoals veel andere provincies in de plaatselijke verordening een verbod op ontgassen door tankers. Het provinciebestuur voelt zich gepasseerd door ILT. Gedeputeerde Cora Smelik wil daar een gesprek over met minister Barbara Visser – samen met de provincie Zeeland, die ook niet blij is met de kaart van ILT. Ook op de Zeeuwse wateren wordt veel varend ontgast.
Flevoland wil graag een landelijke oplossing. Zelf is de provincie niet in staat te handhaven, vertelt woordvoerder Anne de Vries: “Daar heb je schepen met speciale apparatuur voor nodig die naast de tankers gaan varen. Die hebben wij niet.”
Inmiddels weten ze bij de provincie dat ook andere overheidsdiensten niet controleren in de rijkswateren in Flevoland. “Op rijkswateren handhaven wij niet, zo is afgesproken. Dat is voor de landelijke politie en Rijkswaterstaat. Optreden is ook alleen maar mogelijk bij een heterdaad constatering van de overtreding.” Aldus De Vries.
“Al met al commotie die door beweringen van één schipper zijn ontstaan,” zegt De Vries. Hoeveel er werkelijk ontgast wordt, daar heeft Provincie Flevoland geen idee. Inmiddels vragen politieke partijen wel om duidelijkheid.
Open brief
“Met ongeloof volg ik als tankerman al weken de bizarre ontwikkelingen rond de drie vrachtschepen, welke een lading tarwe met daarin te hoge concentraties fosfine hadden geladen.” Zo begon Quist zijn open brief. “Door ernstige nalatigheid van velen, behalve de schippers van de Coby, Imatra en de Semper Spera, worden deze ondernemers nu met enorme problemen opgezadeld, waaraan zij part nog deel aan hebben.”
“De Omgevingsdienst Flevoland en Gedeputeerde Staten van Flevoland schijnen om allerlei redenen tegen ontgassingen te zijn en willen absoluut geen vergunning verlenen! Hoeveel boter kan iemand op zijn hoofd hebben?” vroeg Quist zich af. Er varen van en naar Friesland dagelijks tankers die ontgassen vlak langs de kust van Flevoland en Natura 2000-gebieden.
Kaart met vraagtekens
Is het kaartje van ILT rechtsgeldig en mag je ontgassen in of nabij Natura2000 gebied, vroeg Quist zich af. Hij wees er ook op dat de overheid zelf de benodigde ontgassinginstallaties tegenhoudt door het niet verlenen van vergunningen. De regelgeving is te complex, vindt Quist. “De landelijke overheid staat het toe en plaatselijk mag het niet.”
tekst: Evert Bruinekool