- Advertentie -
- Advertentie -
HomeNieuwsOpen brief Ons Recht aan haven Antwerpen

Open brief Ons Recht aan haven Antwerpen

- Advertentie -

Delen

De Belgische, onlangs weer opnieuw gestarte schippersorganisatie Ons Recht/Notre Droit schreef aan de haven van Antwerpen een open brief over de misstanden die volgens de organisatie heersen bij het marifoonverkeer in de Antwerpse haven. Zij voegden hierbij enkele e-mails die zij ontvingen van medewerkers van de haven van Antwerpen.

Geacht Havenbestuur,
hieronder zijn verschillende reacties van uw medewerkers geplaatst omtrent het aan- en afmelden op VHF kanaal 60, hieruit laat u blijken dat u een intensieve samenwerking met de scheepvaart betracht, tegelijkertijd laat u blijken hoe onprofessioneel de binnenvaart zich aan- of afmeldt, maar uit geen van de reacties is af te leiden dat dit deels aan de operatoren zou kunnen liggen.

Het bestuur van onze beroepsvereniging bestaat uit zes varende ondernemers met elk een praktijkervaring tussen de 20 en 30 jaar die uw haven dagelijks doorkruisen en wij kunnen u garanderen dat het zelden voorkomt dat een operator de VHF gebruikt zoals voorgeschreven. Een voorbeeld: op kanaal 20 van Straatsburgerdok, schipper meldt zich aan, "Coördinatie voor de Atlas", operator antwoordt dan steevast "Coördinatie luistert" in plaats van "Coördinatie luistert voor de Atlas" zoals is voorgeschreven. Voor u lijkt dit misschien een futiliteit, maar nu begint het pas, daar kanaal 20 een Duplexkanaal is kan de schipper van de Atlas geen andere schepen horen en weet hij niet of de operator op hem antwoord geeft of op iemand anders die zich op hetzelfde moment heeft aangemeld, indien het laatste het geval is, zullen de verschillende schippers tegelijk antwoorden omdat zij denken dat de operator hun beantwoord, hierop vraagt de operator aan de verschillende schippers om radiodiscipline en dat ze niet allemaal tegelijkertijd moeten antwoorden. Hieruit blijkt de professionaliteit van uw operators en weten zij blijkbaar niet dat ze via een duplexkanaal zenden, indien zij in het bezit zijn van een zendmachtiging zouden zij dit nochtans moeten weten.
Op belangrijke kruispunten zoals bijvoorbeeld bij het Straatsburgerdok waar schepen uit vijf verschillende richtingen kunnen komen, waar men op kanaal 10 moet staan voor het Albertkanaal, kanaal 74 voor de haven, kanaal 22 voor de Royerssluis, kanaal 62 voor de Siberiabrug en kanaal 20 voor de coördinatie, is het onaanvaardbaar en getuigt het zeker niet van professionaliteit indien een operator na meermaals te zijn opgeroepen geïrriteerd antwoordt dat hij meer te doen heeft dan de scheepvaart te woord te staan, indien wij ons niet vergissen is de binnenvaart toch een betalende klant.

Ligplaatsen
In de reacties wordt gezegd dat "er continu aan de gewerkt wordt aan de uitbreiding van de ligplaatsen". Elk normaal redenerend persoon zou hieruit opmaken dat de haven bezaaid is van de ligplaatsen, doch is het tegendeel waar. De zo belangrijke voor veel van onze gezinsbedrijven ligplaatsen waar men aan en van boord kan zijn quasi onbestaande in de haven van Antwerpen en zelfs met een Alphapas geraakt men nergens binnen of buiten. Dit is ronduit schandalig. Hier wordt ook de samenwerking met alle actoren van de sector genoemd, wij moeten spijtig genoeg vastellen dat u dan toch een paar actoren vergeten bent.
Als laatste de onzin die door uw medewerkers wordt geschreven over het uitschakelen van de AIS-systemen. Wij staan vol ongeduld te wachten op uw zogenaamde manier van monitoring van de AIS-systemen, indien 40% van de AIS-systemen uitgeschakeld zouden staan, zou dit op onze radars bijzonder in het oog springen, nochtans dragen quasi alle echo’s een label met een scheepsnaam, inclusief de afgemeerde schepen. Wij gaan hier niet beweren dat iedereen zichtbaar is op AIS, maar 40% is een flagrante leugen en op deze manier stelt u de binnenvaart onterecht en ongepast in een slecht daglicht.

[bijgevoegde e-mails]

+++

Alvast bedankt voor uw mail met betrekking tot de registratie van het meren en ontmeren van de binnenvaart in de haven van Antwerpen.
Zowel het Gemeentelijk Havenbedrijf Antwerpen als de binnenvaartsector zijn vragende partij voor een intensievere behandeling van de binnenvaart in het Antwerpse havengebied. Na de AIS-verplichting is de start van de registratie van alle meer- en ontmeerbewegingen, naar analogie met de zeevaart, een volgende belangrijke stap in het proces waar het Havenbedrijf streeft naar meer efficiënt en veiliger binnenvaartverkeer met een betrouwbare en vlotte goederenaanvoer. 

Verder blijft het Gemeentelijk Havenbedrijf Antwerpen werken aan verbeteringen en aan de opstart van automatisatieprocessen, deze zullen gebeuren in samenspraak met de verschillende actoren. 

Het tekort aan lig/wachtplaatsen is een door ons gekend probleem. De afdeling Infrastructuur werkt continu aan de uitbreiding van het aantal ligplaatsen. In samenspraak met vertegenwoordigers van de binnenvaartsector wordt gezocht naar oplossingen die veilig en praktisch zijn. Een aantal dossiers zijn momenteel lopende.

Mag ik u vragen, om de continuïteit te verzekeren, verdere opmerkingen/vragen te bezorgen aan [email protected].


Vriendelijke groeten

Karen Van der Auwera

+++

Geachte heer,
Ik ontving via de havenkapitein-commandant van de haven van Antwerpen uw onderstaande opmerkingen. Ik kan u verzekeren dat wij ons erg bewust zijn van de implicaties en moeilijkheden welke deze meldingen veroorzaken. Teneinde de overvloed aan meldingen te kunnen verwerken werden er door het Gemeentelijk Havenbedrijf Antwerpen (GHA) al verschillende initiatieven genomen, om onmiddellijk soelaas te brengen aan dit probleem.  Zo werd er qua mankracht voor iedere wacht een 2de persoon voorzien. Wij maken tevens ook werk van het versneld invoeren van een tweede werkkanaal. Maar we vragen ook van de sector medewerking in deze, inzonderheid qua gespreksdiscipline. Ik kan u verzekeren dat ook ik regelmatig uitluister op VHF kanaal 60, en als de gesprekken professioneel zouden verlopen, zouden de meldingen sneller
afgehandeld kunnen worden.
U stelt ook voor het gebruik van de AIS beter te benutten. Wij kunnen deze stelling voor de volle 100% beamen, echter zal dat pas kunnen als de sector deze naar behoren gebruikt. Als we nu de scheepvaart in de haven monitoren, zien we dat op bepaalde momenten er tot 40% van de binnenvaart het AIS heeft uitgeschakeld. Terzelfdertijd worden ook andere mogelijkheden verder onderzocht, zoals bvb. enkel het melden van meren/ontmeren op kanaal 60, en alle andere info via elektronische weg doorzenden, enz.
Gegronde klachten kan u altijd meedelen aan het [email protected]

Mvg
Alain Pels
Manager Scheepvaartmanagement

+++

Geachte heer,
Wij hebben uw mail betreffende aan- en afmelden van binnenscheepvaart goed ontvangen. Wij kunnen U verzekeren dat wij ons erg bewust zijn van de implicaties en moeilijkheden welke deze meldingen veroorzaken.
Teneinde de overvloed aan meldingen te kunnen verwerken werden er door het Gemeentelijk Havenbedrijf Antwerpen (GHA) al verschillende initiatieven genomen, om onmiddellijk soelaas te brengen aan dit probleem. Zo werd er qua mankracht voor iedere wacht een 2de persoon voorzien. Wij maken tevens ook werk van het versneld invoeren van een tweede werkkanaal.
Maar we vragen ook van de sector medewerking in deze, inzonderheid qua gespreksdiscipline. Wij kunnen U verzekeren dat wij de gesprekken op kanaal 60 regelmatig auditen, en als de gesprekken professioneel zouden verlopen, zouden de meldingen sneller afgehandeld kunnen worden. Ook de verplichte invoering van AIS heeft als doestelling de communicatie te verbeteren. Als we nu echter de scheepvaart in de haven monitoren, zien we dat op bepaalde momenten er tot 40% van de binnenvaart het AIS heeft uitgeschakeld.
Er worden ook andere mogelijkheden verder onderzocht, zoals bvb. enkel het melden van meren/ontmeren op kanaal 60, en alle andere info via elektronische weg doorzenden, enz.
Zoals U kunt merken, wordt door het GHA alles in het werk gesteld om deze nieuwe procedure optimaal te laten verlopen , maar dit gaat niet zonder de volle medewerking van de sector.
De bevoegde diensten zullen Uw vragen en opmerkingen verder onderzoeken.
Wij hopen U hiermede van dienst te zijn geweest

Met vriendelijke groeten

Paul Wauters
Hoofdverkeersleider
Centraal Meldpunt Ketenwerking

+++

Met vriendelijke groet, Meilleures salutations, Mit freundlichen Grüßen,Kind regards, 
Kris Verschraeghen
L’equipe de Notre Droit Team
Het Ons Recht team

Delen

- Advertentie -

Meer

Laat een reactie achter

Vul uw opmerking in!
Vul je naam in

- Advertentie -
- Advertentie -

- Advertentie -
- Advertentie -