Oosterhout sluit aan bij West-Brabant corridor

0

Oosterhout Container Terminal (OCT) sluit zich aan bij de West-Brabant corridor. Daarin werken sinds februari 2018 deepsea terminals, binnenvaartrederijen en binnenlandse terminals samen om containerlading te bundelen op de vaarroute tussen Tilburg, Moerdijk en de Rotterdamse haven. Met OCT erbij groeit het containervolume op deze vaarroute met circa 30 procent.

De samenwerking betekent dat schepen bij terminals in Moerdijk, Tilburg en Oosterhout lading combineren voor één deepsea containerterminal in Rotterdam of andersom. Door de samenwerking en het bundelen van lading in het achterland kan de bezettingsgraad van de schepen omhoog en verkorten de wachttijden bij de terminals in de Rotterdamse haven. Dat was begin dit jaar reden voor het Havenbedrijf Rotterdam om ketensamenwerking op de West-Brabant corridor financieel te ondersteunen.

 

Efficiëntere afhandeling

Arie Rietveld, eigenaar van OCT zegt:  “De West-Brabant corridor is een toonbeeld van betrouwbaarheid en goede samenwerking tussen sterke partners in de logistieke keten. Dat is de reden waarom we ons aansluiten.”

Emile Hoogsteden, directeur Containers, Breakbulk & Logistics van Havenbedrijf Rotterdam juicht dat toe. “Hoe meer containervracht gebundeld wordt voor vervoer van en naar het achterland, hoe beter, want het versnelt de efficiënte afhandeling in de haven van Rotterdam.”

 

Resultaten

De West-Brabant corridor is een belangrijke verbinding tussen de haven van Rotterdam en het achterland. Ruim 15 procent van het totale containerbinnenvaartvolume van en naar de terminals in Rotterdam gaat over deze route.

Sinds begin 2018 werken Barge Terminal Tilburg, Combined Cargo Terminals en Moerdijk Container Terminals samen tussen Tilburg, Moerdijk en de Rotterdamse haven om lading te bundelen. Volgens Havenbedrijf Rotterdam laten de eerste resultaten zien dat de West-Brabant corridor circa 75 procent minder afwijkingen heeft op de aangevraagde calls bij de terminals ten opzichte van het gemiddelde.

Ook is 30 procent minder binnenvaartschepen bij de deepsea terminals aangekomen en is het volume dat per vrachtauto wordt vervoerd met 20 procent gedaald ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. De gemiddelde callsize is door de bundeling van de volumes verdubbeld en de totale havenverblijftijd van de schepen daalde met 30 procent teruggebracht.

Article bottom ad

Laat een reactie achter

Please enter your comment!
Please enter your name here

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.