Als uit onderzoek blijkt dat de belangrijkste oorzaak van het kapseizen van de Waldhof ligt in de bochtstabiliteit van tankschepen met centertanks, dan moeten ze onmiddellijk stilgelegd worden, stelde voorzitter Jan Veldman van de ESO in zijn nieuwjaarsrede, vrijdag 21 januari. EBU en CBRB vinden het veel te vroeg voor dergelijke conclusies.
Het CBRB zegt in een persbericht de opmerking van Jan Veldman onacceptabel te vinden, niet onderbouwd, schadelijk voor de binnentankvaart, en getuigend van weinig respect voor de vermisten. “Het CBRB is allereerst van mening dat het zeer ongepast is om te speculeren over de oorzaak van de ramp terwijl er nog steeds twee vermisten zijn en de oorzaak van het ongeval nog niet bekend is. Het CBRB gaat er vanuit dat dit ongeval door ter zake deskundigen nauwkeurig geanalyseerd zal worden.”
Middenschot
EBU en CBRB vallen over de opmerking van de ESO-voorzitter omdat hij speculeert over de oorzaak van het kapseizen van de tanker Waldhof. Hij deed die uitspraak bij de nieuwjaarsreceptie en gaf in Nieuwsblad Transport van 28 januari verdere uitleg, waarin hij stelt dat dubbelwandige schepen met centertanks een middenschot moeten laten aanbrengen indien ze varen met halfvolle tanks. In het geval van zwavelzuurvervoer wordt het volume van de tanks maar gedeeltelijk gebruikt omdat zwavelzuur bijna twee keer zo zwaar is als water. Het aanbrengen van middenschotten in tanks is een ingrijpende operatie die tonnen kost per schip; ook doordat aan beide kanten van het schot voorzieningen moeten worden getroffen voor het lossen en schoonmaken.
De ESO-voorzitter kreeg afgelopen weekend bijval uit onverwachte hoek. Het bestuur van de ASV schreef in een brief aan Europarlementariër Peter van Dalen over de risico’s van het varen met dubbelwandige tankers met gecentreerde tanks: “De kennis bij schippers die met deze schepen varen, is wel aanwezig. Ze wordt bijna nooit geuit, misschien vanwege repressie of doodgezwegen uit economische belangen? Altijd moeten er eerst ernstige ongelukken gebeuren, deze keer zelfs met te betreuren doden, voordat er iets aan wordt gedaan.”
Bergingsmaterieel
Van Dalen kreeg die brief van de ASV, omdat hij eerder vorige week vragen had gesteld aan de Europese Commissie en de Europese Ministerraad over de ramp met de Waldhof. Dat ging echter niet over een mogelijke oorzaak, maar over de in zijn ogen onacceptabel trage berging. Hij roept onder andere op om geschikt bergingsmaterieel voor de binnenvaart te ontwikkelen en paraat te hebben op de Rijn. Na de vijf dagen stremming van de Rijn in 2007 als gevolg van het verlies van containers door het ms Excelsior werd afgesproken dat een dergelijke stremming niet meer mocht voorkomen.
Een van de drijvende bokken, de Amsterdam (hier onderweg) naar St. Goarshausen), moest helemaal uit Nederland komen. “Onbegrijpelijk”, vindt Peter van Dalen. (foto Marco van Thull)
“Het materieel voor de berging van de Waldhof moest gedeeltelijk uit Rotterdam komen. Onbegrijpelijk, want dit zorgt voor onnodig veel praktische problemen en onnodig veel kosten bij de binnenvaartsector en de industrie die afhankelijk is van de binnenvaart.”
Van Dalen wijst op de afspraken die de Rijnoeverstaten maakten naar aanleiding van het ongeluk met de Excelsior in 2007, die containers verloor. Toen was de Rijn vijf dagen volledig gestremd. Voor elk stroomgebied zouden een calamiteitenplan en adequaat bergingsmaterieel voorhanden zijn. Volgens Van Dalen is Mannheim “bij uitstek een geschikte plaats om bergingsmaterieel neer te leggen”.
De ASV wijst Van Dalen er op dat de organisatie die daarop moet worden aangesproken, de Centrale Rijnvaartcommissie is. “De CCR weet van geen ophouden met allerlei futiliteiten die vanwege de zogenaamde veiligheid aan ons schippers dwingend worden opgelegd. Het zou beter zijn als er daarentegen wat meer aandacht was besteed aan echte gevaren.” In een eerder persbericht stelde de ASV al over de blokkade van de Rijn: “Als er nu weer niets gebeurt dan heeft de Akte (van Mannheim – red.) zichzelf overleefd en kan de CCR naar huis en laat het verder dan maar over aan de Europese Unie.”