Onmogelijk transport toch mogelijk

0

Het bedrijf Deliver uit de Noordoostpolder, gespecialiseerd in het realiseren van bijzondere transporten over water, vervoert in België onderdelen voor het windmolenpark Thorntonbank van Balen naar Hoboken. “De onderdelen waren al in aanbouw toen de opdrachtgever zich realiseerde dat traditioneel vervoer over water in verband met de onderdoorvaarthoogte van de bruggen over het Kanaal Dessel-Kwaadmechelen niet mogelijk was”, vertelt ondernemer Jacco Wakker. “Nadat hij ons het probleem had uitgelegd, hebben wij een oplossing gezocht om het transport te kunnen verzorgen.”

“Als de brug niet omhoog kan, moet je met de last naar beneden”

Negentien onderdelen voor de windmolens van elk 16 meter lang, 14,50 meter breed en 6,70 meter hoog, met een gewicht van 108 ton, moeten worden vervoerd naar Hoboken. Transport over de weg is niet mogelijk. Transport over water is de enige optie.

De Deliver vaart op het Albertkanaal, niet afgezonken.

“De route over water gaat van het Kanaal Dessel-Kwaadmechelen naar het Albertkanaal”, legt Wakker uit. “Op de eerste 15 kilometer van de route liggen vijf bruggen met een doorvaarthoogte van slechts 5,20 meter. Dat houdt in een hoogteverschil van 1,50 meter. Met een traditioneel transport is de enige oplossing voor iedere brug stoppen en een bok gebruiken om de onderdelen over de brug te hijsen en weer terug te plaatsen. Prijstechnisch gezien is dat een heel dure optie.”

Oplossing
Kan niet bestaat niet voor Jacco Wakker. “Als iets niet kan, betekent het dat ik een oplossing moet bedenken om het tóch mogelijk te maken. Iedereen kan bedenken dat als de brug niet omhoog kan, je met de last naar beneden moet, bijvoorbeeld door een ponton te gebruiken. Maar dat is niet genoeg. De lading moet tenminste 1,50 meter onder water komen te liggen en dat lukt niet met een ponton.”
“De Deliver echter kan, nadat het object is geplaatst en gezekerd, afzinken tot de gewenste diepte. In dit geval, gezien de beperkte vaardiepte van het kanaal, tot 2,80 meter. Twee pontons zorgen voor stabiliteit en vormen bij het passeren van een sluis een buffer tussen de lading en de sluiswand. Na overleg met de ontwerper van de Deliver hebben wij, speciaal voor deze opdracht, enkele aanpassingen aangebracht.”

Afzinken
Nadat het windmolenonderdeel in Balen op de Deliver is geladen, vaart de schipper naar het midden van het kanaal waarna de Deliver 1,70 meter wordt afgezonken. De diepte van het kanaal geeft een marge van 20 centimeter tussen de bruggen en het 6,70 meter hoge onderdeel. Op die manier gaan de eerste 15 kilometer van de route.

De Deliver passeert afgezonken een brug op het Kanaal Dessel-Kwaadmechelen. (foto’s Deliver / Jacco Wakker)

Na het passeren van de laatste brug op het Kanaal Dessel-Kwaadmechelen komt het transport op het Albertkanaal. De Deliver wordt leeggepompt en het dek komt weer boven water. Voor het passeren van de laatste drie bruggen op het Albertkanaal bij Antwerpen moet de Deliver weer 30 centimeter afzinken. 110 kilometer verder en drie dagen later arriveert het transport in Hoboken. Daar wordt het onderdeel met de overige delen gemonteerd tot een windmolen en geplaatst bij het windmolenpark Thorntonbank voor de kust van Zeebrugge.

Vernieuwend
Jacco Wakker startte bijna 25 jaar geleden in de binnenvaartsector. Nadat hij alle benodigde papieren had behaald, richtte hij K & W Trans op. Wakker paste vernieuwende ideeën toe, die hij toepaste in de sleep- en duwboten en multi purpose-werkschepen die hij in eigen beheer ontwikkelde en bouwde voor gebruik binnen zijn bedrijf. Onlangs startte hij Deliver, een onderneming gespecialiseerd in bijzondere transporten over water.
Deliver is een zusterorganisatie van K & W Trans en beschikt over een vloot van drie duwboten, twee traditionele multi purpose-werkschepen en de afzinkbare ponton Deliver. Dankzij samenwerking met een aantal collega’s kan het bedrijf indien gewenst meer vaartuigen, hulpmiddelen en menskracht inzetten. Die flexibiliteit maakt het mogelijk in binnen- en buitenland zowel kleine als grote opdrachten aan te nemen voor bijvoorbeeld het transport van onderdelen voor windmolens, woonarken en andere bijzondere objecten. Tot de opdrachtgevers van Deliver behoren onder meer lokale, regionale en nationale overheden, bevrachters, transportfirma’s, bagger- en offshorebedrijven. 

Article bottom ad

Laat een reactie achter

Please enter your comment!
Please enter your name here

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.