- Advertentie -
- Advertentie -
HomeNieuwsOnderwaterdam Botlek gaat weg

Onderwaterdam Botlek gaat weg

- Advertentie -

Delen

Havenbedrijf Rotterdam is begonnen met het verwijderen van de Doorn, een onderwaterdam bij de entree van de Botlek. Op die manier verbetert de nautische bereikbaarheid van dit havengebied aanzienlijk.

500.000 kuub
De maatregel past in het beleid van het Havenbedrijf om bestaande havengebieden in de Rotterdamse haven blijvend te ontwikkelen. Daarin investeert het de komende vijf jaar een half miljard euro.
In totaal zal de aannemerscombinatie Boskalis/Van Oord circa 500.000 kuub uit de monding van de Botlek baggeren. Eind 2014 moet de onderwaterdam verwijderd zijn.

Makkelijker manoeuvreren
De entree van de Botlek is één van de drukste vaargebieden in de Rotterdamse haven. Door het weghalen van de Doorn verbetert de nautische bereikbaarheid voor het Botlekgebied. Vooral diepstekende zeeschepen profiteren daarvan. Dat is belangrijk in verband met de schaalvergroting in de scheepvaart.

(foto Danny Cornelissen)

De manoeuvre die diepstekende schepen moeten maken om de Botlek in te varen, kan alleen worden uitgevoerd bij zeer lage stroomsnelheden (circa een half uur per getij). Dat komt door de onderwaterdam die bij de uitgraving van dit havengebied in de jaren ’50 is blijven liggen om het dichtslibben van de Botlekhavens tegen te gaan.

Drie schepen per getij
Door het weghalen van de dam is een verruiming van de getijpoort voor diepstekende schepen mogelijk. Daardoor kan de capaciteit omhoog van één naar drie schepen per getij. Bovendien kan de maximaal toelaatbare diepgang worden vergroot met maximaal een halve meter tot 12,50 meter.
In de nieuwe situatie kunnen alle schepen veel vlotter en veiliger de Botlekhavens bereiken, verwacht het Havenbedrijf. De mogelijke effecten op extra aanslibbing zal de komende jaren nauwlettend worden gevolgd.

Havengebieden revitaliseren
Het Havenbedrijf investeert de komende vijf jaar een half miljard in de revitalisering van de bestaande havengebieden Europoort en Botlek. Om de Botlek aantrekkelijk te houden is het belangrijk dat ook de nautische bereikbaarheid van dit gebied verbetert. Het weghalen van de Doorn is op de korte termijn de belangrijkste maatregel. In nauwe samenwerking met Rijkswaterstaat, het ministerie van Infrastructuur en Milieu, het Deltaprogramma, de Waterschappen, havenwerkgeversorganisatie Deltalinqs en het havenbedrijfsleven onderzoekt het Havenbedrijf de gevolgen van een mogelijke verdieping van de Nieuwe Waterweg en het Scheur. Hierdoor kan de nautische bereikbaarheid van de Botlek mogelijk nog verder verbeteren.

Delen

- Advertentie -

Meer

Laat een reactie achter

Vul uw opmerking in!
Vul je naam in

- Advertentie -
- Advertentie -

- Advertentie -
- Advertentie -