- Advertentie -
- Advertentie -
HomeNieuwsSandfirden: ‘LNG-Powerpacks presteren volgens verwachting’

Sandfirden: ‘LNG-Powerpacks presteren volgens verwachting’

- Advertentie -

Delen

LNG is bezig aan een snelle opmars in de maritieme sector. Met de regelmaat van de klok levert Sandfirden Technics uit Den Oever LNG-gensets aan ondernemers in de scheepvaart. Ook de binnenvaarttankers Greenstream en de Greenrhine varen met Sandfirden. Tijd om de theorie aan de praktijk te toetsen.

Greenstream en Greenrhine
De Greenstream en Greenrhine zijn zusterschepen die het traject Rotterdam-Basel-Rotterdam onderhouden. De tankers worden LNG/elektrisch aangedreven. Ieder schip heeft vier Sandfirden Powerpacks aan boord die bovendeks draaien in speciale containers die op het achterschip zijn geplaatst.

De Greenrhine. (foto Sandfirden Technics)

‘Het zijn door ons gemodificeerde V8 Scania 16 liter-motoren van 300 kW elk, die op dit moment tezamen goed zijn voor 44.000 draaiuren’, zegt Harry Jasper, servicemanager bij Sandfirden Technics en nauw betrokken bij de ontwikkeling van de Powerpacks en het servicetraject. ‘De vier motoren van de Greenstream hebben 27.000 uur gedraaid en die van de later opgeleverde Greenrhine 17.000 uur’, vult Jack Lont aan, manager engineering.

Bedieningsgemak
Beide schepen worden met remote monitoring 24/7 gevolgd. Tot nu toe zijn er geen ingrijpende problemen geweest. Lont: ‘Wel hebben we een aantal modificaties uitgevoerd om de bedrijfsvoering te vereenvoudigen. De besturingssystemen en alle aangehangen componenten bleken dermate gevoelig te zijn dat er een te grote stroom aan foutmeldingen optrad die niet zinvol was en ook niet vroeg om ingrijpen van de bemanning. Daarom hebben we het meldingssysteem aan boord vereenvoudigd maar ontvangen we hier nog wel alle meldingen.’
Het vereenvoudigen van het systeem heeft er onder andere voor gezorgd dat een snel wisselend toerental, het zogenoemde ‘hunten’, verleden tijd is.
De verwachte emissiereducties van onder andere stikstofoxide (25 procent), zwaveldioxide (100 procent), koolstofdioxide (25 procent) en fijnstof (99 procent) worden gehaald, zo blijkt uit metingen. Door het carter te vergroten tot 70 liter is eens per 1.200 draaiuren olieverversen voldoende en de door Sandfirden ontwikkelde gasbougies hebben een standtijd van 2.400 uur.

Leren
‘We leren nog elke dag van deze opstelling’, zegt Jasper. ‘Zo zijn we erachter gekomen dat door het ontbreken van een machinist op de binnenvaart een technische training voor het bedienend personeel absoluut noodzakelijk is. Daar gaan we meer de nadruk opleggen.’
‘Verder hebben we nu op de proefstand een LNG-motor met een watergekoelde permanent magneetgenerator draaien, aangezien we ervan overtuigd zijn dat zowel het rendement als het bedieningsgemak hiermee verbeteren. Verder lopen we tegen heel simpele aanpassingen aan. De aangezogen lucht moet bijvoorbeeld gefilterd worden omdat er anders bladeren in het systeem kunnen komen. Op zee hoef je daar uiteraard geen rekening mee te houden.’
‘Ieder volgend schip kan daarom alleen maar beter worden met alles wat we nu geleerd hebben. LNG is de toekomst en daarom houden we bij Sandfirden Technics het gas erop om vandaag al klaar te zijn voor de vraag van morgen!’

Delen

- Advertentie -

Meer

Laat een reactie achter

Vul uw opmerking in!
Vul je naam in

- Advertentie -
- Advertentie -

- Advertentie -
- Advertentie -