Een nieuwe app stelt schippers in staat om melding te maken van onderhoud of reparaties die op Boven-Rijn, Waal, Pannerdensch Kanaal, Nederrijn, Lek en Maas-Waalkanaal nodig zijn. Met deze Omgevingsapp kan verantwoordelijk aannemer Van den Herik dan sneller in actie komen.
Van den Herik verzorgt in opdracht van Rijkswaterstaat het onderhoud op en langs de genoemde vaarwegen. Om het onderhoud snel en precies uit te voeren, wil de waterbouwer “gebruik maken van de ogen van de gebruikers”, aldus Rijkswaterstaat. “Schippers en recreanten kunnen via een app rechtstreeks meldingen doen van bijvoorbeeld scheve bakens, onderhoud aan verlichting, te hoge begroeiing en andere zaken met betrekking tot benodigd onderhoud.”
Foto’s meesturen
Van den Herik schouwt regelmatig zelf de rivieren, kanalen en oevers in het zuidelijke gedeelte van Gelderland. “De aannemer kan echter niet iedere dag en op elk moment een beeld hebben van de ruim 400 kilometer rivieren en oevers in zijn beheer. De ogen van de gebruikers zijn daarom onontbeerlijk.”
Meldingen van onderhoud kunnen ook nog altijd via de landelijke informatielijn van Rijkswaterstaat worden gedaan: 0800-8002. De app van Van den Herik is aanvullend hierop en biedt ook de mogelijkheid om foto’s van het benodigd onderhoud mee te sturen.
Gratis downloaden
De app is onder de naam Omgevingsapp beschikbaar voor Android en iOS en is gratis te downloaden via Playstore en Appstore. Kies na het downloaden voor ‘Onderhoud Waal, Lek e.a.’