Imperial zet binnenvaarttak te koop

0
Begin 2018 kwamen twee nieuwe, eigen gastankers in de vaart. (foto Imperial Gas Barging)

Imperial Logistics stopt met eigen binnenvaartvervoer in Europa. Berichten daarover zijn in Duitse media bevestigd. Het concern zou zijn activiteiten in de drogelading-, tank- en gasvaart als één geheel willen verkopen. Binnenvaarttransport zou niet meer aansluiten bij de strategie van het Zuid-Afrikaanse bedrijf, dat als grootste binnenvaartrederij van Europa te boek staat. Over potentiële kopers en een streefdatum voor de verkoop is nog niets bekend.

Nog in 2016 weerlegde Carsten Taucke, toenmalig CEO van Imperial International, geruchten over een mogelijke verkoop van de binnenvaarttak. Deze zou zelfs op een aantal vlakken worden uitgebouwd. De laatste jaren heeft Imperial onder meer geïnvesteerd in nieuwe gastankers.

Ook is er een e-platform gebouwd voor het drogeladingpakket. Het zogenoemde Imperial Freight Management Systeem ging begin 2017 live. In eerste instantie sloten de huisparticulieren van Imperial erbij aan. In september van dit jaar vertelde Steffen Bauer, COO Shipping bij Imperial, tijdens de beurs Shipping Technics Logistics dat het systeem zich niet naar verwachting heeft ontwikkeld. Dit zou vooral te maken hebben met bedrijfsinterne veranderingen. “We gaan volgend jaar evalueren of het een goede tool is”, aldus Bauer in Kalkar. “Als dit niet het geval is, stoppen we ermee.”

Thomas Küpper stapte medio 2018 over naar EWT Schifffahrtsgesellschaft. (archieffoto Imperial)

Personeelswisselingen

De laatste jaren voltrokken zich in het management van Imperial Logistics in Duisburg veel wisselingen van de wacht. Uwe Wedig, in 2015 aangetreden als directeur Shipping, verliet het concern al na één jaar. Marc-Oliver Hauswald, die sinds 1 april 2016 samen met Thomas Küpper de directie droge lading vormde, vertrok medio 2017. Thomas Küpper stapte medio 2018 over naar EWT Schifffahrtsgesellschaft. Carsten Taucke is sinds eind vorig jaar CEO van de Nagel-Group. In 2015 verkocht Imperial bovendien haar aandelen in neska Schifffahrt aan HGK in Keulen.

Dit alles lijkt ook gepaard te gaan met een wijziging in de bedrijfsstrategie. Het concern laat weten dat binnenvaartvervoer niet meer past bij de koers die de Imperial-groep wil varen. De opbrengst uit de verkoop van de binnenvaartactiviteiten wil het Zuid-Afrikaanse moederbedrijf investeren in activiteiten in Zuid-Afrika.

Omzetdaling

De scheepvaarttak van Imperial komt grotendeels voort uit de voormalige Haniel-rederij en Krupp Binnenvaart. De vloot telt 400 eigen, gehuurde en particuliere schepen. Imperial is actief in de droge lading, de gas- en tankvaart en in de kustvaart.

Onderdeel van de Imperial-groep zijn Imperial-De Grave en Wijgula Tankvaart in Nederland, bevrachter NVG in Saksen en de gastankvaart-unit van het voormalige VTG-Lehnkering. De omzet van de business unit ‘Shipping’ daalde van 370 miljoen euro in 2017/2018 naar 327 miljoen euro in 2018/2019. Hier is vooral het vervoer van droge lading, goed voor zo’n 40 miljoen ton per jaar, debet aan. De gas- en tankvaart blijven het wel goed doen.

 

Imperial geeft aan open te staan voor onderhandelingen met alle mogelijke potentiële kopers. Namen worden niet genoemd. Ook over een streefdatum voor de verkoop is niets bekend. Wel laat Imperial weten de binnenvaartactiviteiten als één geheel van de hand te willen doen. Het is de vraag of dit gaat lukken.

 

Article bottom ad

Laat een reactie achter

Please enter your comment!
Please enter your name here

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.