Wereldwijd hebben de olieprijzen afgelopen week een daling van 2,5 procent op weekbasis laten zien. Brent Crude eindigde de week op $72,94 per vat en WTI (West Texas Intermediate) op $69,46 per vat.
Beide benchmarks blijven onder druk staan door een verminderde wereldwijde vraag naar olie en een sterker wordende dollar. Om de vraag naar olie te vergroten kondigde president Donald Trump eventuele sancties aan als de Europese Unie niet meer olie en gas importeert uit de Verenigde Staten.
Verdere prijsondersteuning kwam van de Federal Reserve in de VS (het centrale bankenstelsel), die afgelopen woensdag een lagere rente invoerde. Een lagere rente kan de vraag naar olie bij de eindverbruiker doen toenemen.
Ondanks die lagere rente blijven de zorgen over de stijgende inflatie in de VS en een mogelijke wereldwijde recessie boven de markt hangen. Een voorbeeld hiervan is China: ondanks de recente importstijgingen importeert dat land minder olie dan voorheen als gevolg van de verzwakkende economie en de daarmee gepaarde verminderde vraag.
ARA
In het ARA-gebied zijn de vrachttarieven op weekbasis vrijwel gelijk gebleven. De korting op lichte producten is echter flink toegenomen. Dat kan inmiddels ruim een euro schelen.
De vraag naar olie en vervoer in en tussen de zeehavens neemt af naarmate het einde van het jaar meer nadert. Daardoor gingen veel schepen zonder werk het weekend in. Voornamelijk de grotere schepen (meer dan 5.000 ton) ondervinden moeite met het vinden van geschikt werk.
Rijn
De vrachttarieven op de Rijn bleven, op weekbasis, eveneens vrijwel gelijk. De meeste marktspelers focussen zich op het afronden van hun contractuele verplichtingen voor dit jaar.
De vraag naar olie wordt grotendeels opgevangen door binnenlandse reizen, waardoor de import uit het ARA-gebied afneemt. Waterstanden lieten een kleine daling zien maar dat beperkte de gebruikelijke volumes naar de verschillende Rijn-bestemmingen niet.
Door Emiel de Barbanson van Spotbarge, specialist in marktinformatie voor de binnentankvaart
Weekoverzicht tankvaarttarieven – 23 december 2024
ARA 1.500-8.000 ton (prijs per ton) |
gemiddeld | laagste tarief | hoogste tarief |
vletwerk | €2,34 | €1,50 | €3,00 |
Rotterdam-Antwerpen/Amsterdam | €3,24 | €2,40 | €3,75 |
Antwerpen-Amsterdam | €4,10 | €3,40 | €4,75 |
Vlissingen-Antwerpen | €3,36 | €3,20 | €4,10 |
Vlissingen-Rotterdam | €3,99 | €3,90 | €4,25 |
Vlissingen-Amsterdam | €4,98 | €4,00 | €5,08 |
Gent-Vlissingen | €3,66 | €3,41 | €4,01 |
Gent-Antwerpen | €3,89 | €3,60 | €4,25 |
Gent-Rotterdam | €4,60 | €4,25 | €4,63 |
Gent-Amsterdam | €5,23 | €4,94 | €5,60 |
Rijn 0 – 3.000 ton (prijs per ton) | gemiddeld | gasolie | benzine |
Duisburg | €10,00 | €9,50 | €10,50 |
Dortmund | €11,50 | €11,50 | – |
Keulen | €14,00 | €13,50 | €14,50 |
Koblenz | €16,00 | €16,00 | – |
Frankfurt | €18,67 | €18,67 | – |
Mannheim | €18,90 | €18,40 | €19,40 |
Karlsruhe | €19,28 | €18,78 | €19,78 |
Straatsburg | €20,00 | €19,50 | €20,50 |
Bazel EUR | €21,14 | €20,64 | €21,64 |
Bazel CHF | 19,78 | 19,28 | 20,28 |