- Advertentie -
- Advertentie -
HomeNieuwbouwOase blijkt tanker voor VOF Tertia te zijn

Oase blijkt tanker voor VOF Tertia te zijn

- Advertentie -

Delen

Tertia betekent met z’n drieën. In dit geval de vennoten die eigenaar zijn van de onlangs afgebouwde tanker Oase. Een van die drie is de 36-jarige Wichard van Huizen, die tevens de kapitein is van de voor het vervoer van stookolie gebouwde tanker. Een oase is volgens de Dikke van Dale een van water voorziene vruchtbare plaats in een woestijn. In dit geval gaat het echter om een 3338 ton metende tanker – en zeker geen woestijnschip – van 125 x 11,45 meter.

De Oase is onder eigen regie afgebouwd bij Koedood. Dat betekent dat de tanker wordt voortgestuwd door twee Mitsubishi-motoren van 1278 pk elk bij 1600 toeren. De bijzonder strakke woning is door Wichard van Huizen op papier gezet en vervolgens tot zijn volle tevredenheid gerealiseerd door Verveer uit Zwijndrecht. Een rustige woning bovendien, want de Oase is als een van de eerste schepen uitgerust met de speciale, door Rafa geleverde geluidwerende ramen. Dat betekent dat het buitengeluid met meer dan de helft is afgenomen.

Gelaagde opbouw
Rafa Scheepsramen uit Leusden produceert al meer dan een halve eeuw op maat gemaakte, kwalitatief hoogstaande scheepsramen. Met een marktaandeel van meer dan 90 procent in de Nederlandse binnenvaart mag Rafa zich zonder probleem marktleider noemen in dit segment van de beroepsvaart. Tijdens de laatstgehouden beurs Europort introduceerde Rafa geluidwerende ramen. De Oase is een van de eerste schepen waarop deze ramen zijn geïnstalleerd. Vivian Zoetmulder van Rafa vertelt over de innovatieve ramen: “Wij kregen met regelmaat verzoeken uit de markt voor geluidwerende ramen. Dat is niet zo verwonderlijk, want uit onderzoek is gebleken dat maar liefst 77 procent van de mensen zich stoort aan omgevingsgeluiden. Daarom hebben wij een nieuwe ramenserie ontwikkeld die het waargenomen buitengeluid met meer dan de helft reduceert ten opzichte van een standaard geïsoleerde beglazing.”
“Dat komt doordat de beglazing een bijzonder gelaagde opbouw heeft die voorzien is van een geluidwerende specialfolie. Daarnaast hebben deze ramen nog meer positieve effecten. Er is sprake van een extra isolerende werking ten opzichte van een standaard beglazing en bovendien is er een verhoogde veiligheidswerking. Bij breuk van de buiten- of binnenruit blijft het glaspakket in stand door de toegepaste folie. Daarnaast heeft de folie een verhoogde inbraakwerende werking omdat de folie het inslaan van de ruiten bemoeilijkt.”

Geduld
De Oase is voor Wichard van Huizen het eerste schip waarvan hij (mede-)eigenaar is. Toch is het roer van de tanker in vertrouwde handen, want Van Huizen heeft al bijna twintig jaar ervaring in de binnenvaart. “Ik ben begonnen op een vrachtschip en ben circa tien jaar in de containervaart actief geweest. Ik voelde me af en toe net een parlevinker, die werd opgeroepen als het anderen uitkwam. Daarna ben ik in de tankvaart terechtgekomen en dat is aanzienlijk makkelijker en leuker; je legt het schip onder de pijp en je bent aan de beurt. Met de Oase varen we voor Jaegers. In hoofdzaak naar boven: richting Karlsruhe en Gelsenkirchen.”

Personeelsleden hebben het logo van Mitsubishi iets aangepast, waardoor een origineel ‘Koedood-teken’ is ontstaan. (foto’s Jan Hoek)

Wichard heeft wel het nodige geduld moeten opbrengen, want het Chinese casco was al in 2006 besteld. Uiteindelijk kwam het casco in september 2009 aan in ons land. “We hadden over Koedood goede referenties gekregen en die hebben onze hooggespannen verwachting volledig waargemaakt. Koedood en Anko Piping zijn twee geweldig servicegerichte bedrijven, die een stapje meer doen als het even tegenzit. Als we ooit weer een schip laten bouwen, komen we zeker bij die twee bedrijven terug.”
Hij vervolgt: “Overigens waren alle jongens die aan boord hebben gewerkt, prima mensen om mee samen te werken. We hebben zeer veel hulp gekregen van mijn vader, Ruud van Huizen, en mijn schoonvader, Nico Swart. Zonder die twee waren we nog niet zo ver geweest. Het schip wordt gedoopt door mijn partner Susan.”

Primeur
De Oase beschikt over elf centertanks van 380 kuub en één slobtank. Aan boord staan elf laad-/lospompen van Bornemann met een capaciteit van 110 kuub per uur. De tanker beschikt over een dubbel leidingsysteem en een dubbele sprinklerinstallatie. De stoomleiding is met een warmtewisselaar uitgerust om de lading in noodsituaties te verwarmen. De Oase is voorzien van een eigen Heatmaster-ketel van 2.300 kW.
In het door Kampers geleverde stuurhuis staat een door Verveer gebouwde traditionele lessenaar met daarin geïnstalleerd de nieuwe en innovatieve Falcon Lijn van Radio Holland. De grote generator van 175 kW kan zowel 50 als 60 Herz draaien en drie laad-/lospompen mee aandrijven. Op het voorschip zijn een spudpaal en een zware kopschroef van 865 pk. Bij de ingang van de machinekamer is een heuse primeur te zien. Personeelsleden hebben het logo van Mitsubishi iets aangepast, waardoor een origineel ‘Koedood-teken’ is ontstaan. Het bevestigt op een originele manier de nauwe samenwerking tussen Koedood en Mitsubishi.

(Jan Hoek)

Delen

- Advertentie -

Meer

Laat een reactie achter

Vul uw opmerking in!
Vul je naam in

- Advertentie -
- Advertentie -

- Advertentie -
- Advertentie -