O-foil genomineerd voor VNSI Wim Timmersprijs

0

Peter Madlener en Bas Goris zijn genomineerd voor de VNSI Wim Timmersprijs 2012. Hun ontwerpen scoorden het beste op de combinatie van innovatie, procesgang en presentatie. De winnaar van de jonge ontwerpersprijs wordt bekendgemaakt tijdens het Maritime Awards Gala, dat dit jaar op 8 november plaatsvindt in de Cruise Terminal Rotterdam.

 

De genomineerden: Bas Goris (links) en Peter Madlener (rechts). (foto Scheepsbouw Nederland)

De genomineerden zijn gekozen tijdens het Ontwerperscongres bij de TU Delft. Hier droegen, na een voorselectie van de inzendingen, vier jonge ontwerpers hun ideeën voor aan de jury.

Vleugelprofiel voor voortstuwing
‘Eenvoud als uitgangspunt van voortstuwerontwerp’ heette de inzending van Bas Goris. Zijn lezing ging over de nieuwe O-foil techniek voor de voortstuwing van binnenvaartschepen waarmee een efficiencyverbetering tot 50 procent mogelijk is in vergelijking met voortstuwing door traditionele scheepsschroeven en een bijbehorende brandstofbeperking tot 33 procent. Goris is directeur van Oscillating Foil Development.
Geïnspireerd door de onderzoeken van professor Van Manen ruim twintig jaar geleden heeft Bas Goris een voortstuwingsconcept ontwikkeld waarbij gebruik gemaakt wordt van een groot, horizontaal geplaatst vleugelprofiel waarmee via een oscillerende (op- en neergaande) beweging stuwkracht wordt opgewekt, geïnspireerd door de zwembewegingen van onder meer dolfijnen, vissen en pinguïns. Door dit concept te integreren met een dieselelektrische voortstuwing en een hierop aangepaste en geoptimaliseerde scheepsindeling ontstaat de mogelijkheid om niet alleen het voortstuwingsrendement zelf maar ook het comfort aan boord van binnenvaartschepen te verbeteren.

Puzzel van compositiemateriaal
Peter Madlener presenteerde ‘Een puzzel van compositiemateriaal’. Hij beschreef een door hemzelf ontwikkelde nieuwe panelenbouwtechniek voor het toepassen van composiet in scheepsontwerpen. Hierdoor kan bespaard worden op hoge malkosten en manuren en kan de kwaliteit van het composiet beter worden gegarandeerd.

VNSI Wim Timmersprijs

De VNSI Wim Timmersprijs is genoemd naar de oud-directeur van scheepswerf Van der Giessen-de Noord. Hij richtte een stichting op om de communicatie tussen ontwerpers in de maritieme sector te bevorderen.
Vorig jaar besloot Timmers om na tien jaar te stoppen met de financiering van de ontwerpersprijs. Het bestuur besloot zijn initiatief voort te zetten. Door zijn naam wederom te verbinden aan de prijs is die een blijvende herinnering aan de dit jaar (26 april) overleden naamgever.
 

Met de nieuwe techniek kunnen zowel vlakke als enkel- of gekromde panelen automatisch worden geproduceerd in een geconditioneerde omgeving waarbij ook de vezeloriëntatie kan worden gevarieerd. Het unieke van deze nieuwe methode is de verbindingstechniek waarmee de verschillende panelen aan elkaar worden verbonden en verstijfd.

De andere twee voordrachten tijdens het Ontwerperscongres waren ‘Milieu-impact integreren in ontwerp van werkschepen’ door Robert van Koperen en ‘Stochastisch modelleren als basis voor ontwerp van seabed mining tools’ door Ricardo van Gelder.

Article bottom ad

Laat een reactie achter

Please enter your comment!
Please enter your name here

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.