- Advertentie -
- Advertentie -
HomeNieuwsNPS Driven bouwt DAF-motor om tot waterstofmotor

NPS Driven bouwt DAF-motor om tot waterstofmotor

- Advertentie -

Delen

NPS Driven bouwt een traditionele DAF-motor om naar een waterstofmotor die gebruikt kan worden in de bouw, constructiewerk en binnenvaart. Het Brabantse bedrijf ontwikkelt de motor met hulp van het project Green Transport Delta, dat onderdeel is van programmabureau Green & Smart Mobility.

NPS Driven is distributeur van meerdere motormerken voor de industrie, scheepvaart en energieopwekking: John Deere, Hyundai (voorheen Doosan), DAF en Nanni. Het bedrijf uit Ravenstein ontwerpt en bouwt maritieme generatoren (Zenoro), nabehandelingssystemen (Xeamos) en monitoring op afstand (IODA). NPS, dat vorig jaar ‘Diesel’ in zijn naam verruilde voor ‘Driven’, is in de binnenvaart onder meer bekend van de Euro 6 DAF/PACCAR-motoren die het samen met Vink diesel aanpaste zodat ze op schepen toepasbaar zijn en voldoen aan de Stage V-norm.

Schoon alternatief

“Het is mijn drive om een concrete bijdrage te leveren aan vergroening. Dat doe ik thuis en in mijn werk. We lenen de aarde van onze kinderen, dus het is onze taak om oplossingen te verzinnen voor duurzaamheidsvraagstukken.” Aan het woord is Peter van der Heijden, directeur van NPS Driven. “Samen met collega’s van TNO gingen we vier jaar geleden aan de slag met het ombouwen van de traditionele verbrandingsmotor naar een schoon alternatief. Moderne dieselmotoren kun je met een aantal aanpassingen prima laten draaien op waterstof. Het voordeel is dat zo’n systeem geen schadelijke emissie veroorzaakt en dat het een goedkope oplossing is ten opzichte van batterijen of fuel cells.”

Brandstof- en ontstekingssysteem

“Toen ik hoorde dat NPS Driven serieus met waterstof aan de slag ging, wist ik dat ik daarbij wilde horen”, vertelt R&D-engineer Jarne Lotens. “Ik ontwikkel de componenten voor de waterstofmotor, waarbij alles op de millimeter nauwkeurig wordt geproduceerd. De bestaande motor gaat daarvoor bijna helemaal uit elkaar.”

“We hebben zelf een brandstof- en ontstekingssysteem ontwikkeld dat ervoor zorgt dat waterstof wordt omgezet in energie. Het mooie is dat alles uitstekend werkt. De motor op de proefstand bij TNO bewijst dat.”

Tests bij TNO

Peer Wezenbeek, chief scientist bij NPS Driven, begeleidt de tests bij TNO. Hij zegt: “Het is de software die ervoor zorgt dat de motor doet wat hij moet doen. Eind dit jaar moet dit testtraject afgerond zijn. Begin 2024 kunnen onze eerste klanten al aan de slag in de proeftuin waar we diverse veldtesten uitvoeren.”

“Daarna gaan we verder met de ontwikkeling en kalibratie, zodat we de set op een breder traject kunnen inzetten. Daar gaat ongeveer een jaar overheen. We stoppen er als team veel tijd en effort in om hierin voorop te blijven lopen.”

Vlnr: Peter van der Heijden, Peter Wezenbeek en Jarne Lotens. (foto NPS Driven)

Betaalbaar

Peter van der Heijden: “Grote spelers in de markt willen hun CO2-footprint verlagen en gaan in zee met de transporteur die hen daarbij kan helpen. Transporteurs die de innovatiestap nu durven te maken, kunnen snel en met beperkte financiële middelen voldoen aan deze eis.” “Zoals het ernaar uitziet, is de inbouw van een waterstofmotor vele malen goedkoper dan elektrificatie of fuel cells. Bovendien kunnen we in Nederland zelf waterstof produceren, waardoor het gebruik van schaarse grondstoffen vervalt. Daarnaast werkt de waterstofmotor praktisch hetzelfde als de dieselmotor. Daardoor is het onderhoud vergelijkbaar en de marktacceptatie hoog.”

Delen

- Advertentie -

Meer

Laat een reactie achter

Vul uw opmerking in!
Vul je naam in

- Advertentie -
- Advertentie -

- Advertentie -
- Advertentie -