NPS en Vink: Stage V-erkenning voor EURO VI-motor is binnen

0
Sander Langenberg van Vink Diesel (links) en Stenn Hertgers van NPS Diesel (rechts) presenteren de gelijkwaardigheid van de aangepaste Euro VI DAF/PACCAR MX-11 en -13 motoren voor toepassing in de binnenvaart.

Met de erkenning van EURO VI-vrachtwagenmotoren als gelijkwaardig aan stage V maakt het vervoer over water een grote stap voorwaarts. NPS Diesel en Vink Diesel hebben vier jaar gewerkt aan de aanpassing van Euro DAF/PACCAR MX-11 en -13 motoren voor de binnenvaart. Die zijn daardoor zuiniger, stiller en schoner dan de nieuwe norm voor de binnenvaart.

Het resultaat is tot 98 procent minder stikstofoxiden, 99 procent minder roet en een brandstofgebruik dat gegarandeerd minimaal 16 procent lager ligt dan dat van de voorgaande generatie CCR2-scheepsdiesels. De motoren zijn leverbaar in vermogens van 220 tot 390 kW.

Tekort aan motoren

“De MX marine-krachtbronnen hebben de betrouwbaarheid die we van DAF gewend zijn en brengen trillingen en geluidsniveau aan boord tot een absoluut minimum terug. Dieselmotor en uitlaatgasnabehandeling zijn zo compact dat zelfs het hermotoriseren in bestaande, veelal kleine, machinekamers geen enkel probleem is. Het extreem lage brandstofverbruik en de lange onderhouds-intervallen resulteren in een zeer korte terugverdientijd. Per draaiuur kost de Euro VI motor daardoor dus minder als een vergelijkbare CCR2 motor.” Aldus Stenn Hertgers, sales engineer bij NPS Diesel, en Sander Langenberg, managing director bij Vink Diesel.

Hertgers stelt dat de vraag naar schone en duurzame motoren vanuit de binnenvaart niet nieuw is. “In 2016, tijdens de Maritime Industry-beurs in Gorinchem, werd besloten samen te werken met Vink om de Euro VI-technologie toegankelijk te maken voor de binnenvaart. Dit vanuit onze passie voor de techniek, de – toen nog – toekomstige Stage V-emissiewetgeving en de bewustwording dat ook de binnenvaart oplossingsgericht zou moeten bijdragen in de klimaatproblematiek.”

De ambitieuze emissiestap – CCR2 naar Stage V – voor de binnenvaart zou wel eens kunnen resulteren in een tekort aan beschikbare motoren voor de branche. De Euro VI motor werd bij Vink gemariniseerd en er werden twee units ingebouwd op Ms Noord van de Klerk Werkendam. “Dit pilotproject is vervolgens gebruikt om met de betrokken nationale instanties in gesprek te komen over hun rol in het certificeringsproces. Sinds 2017 hebben we al ruim 20 Euro VI installaties in de vaart gebracht”, zegt Sander Langenberg.

16 procent minder brandstofverbruik

La Coruna, een Canal du Nord-schip,  werd in 2019 voorzien van een nieuwe DAF/PACCAR MX13 390 kW. “De keuze voor Euro VI maakte het voor ons technisch haalbaar en betaalbaar om verder te kunnen met ons schip”, vertelt schipper-eigenaar Thierry Vleminckx.

“Ons brandstofverbruik is met ruim 16 procent gedaald, de complete installatie neemt aanzienlijk minder ruimte in beslag en is vele malen stiller dan de oude. Gezien de actuele ontwikkelingen en stikstofproblematiek is dit het juiste moment om te vergroenen.”

 

Article bottom ad

Laat een reactie achter

Please enter your comment!
Please enter your name here

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.