Ook de nieuwe Salamanca van de MerlinGroup gaat voor Danser varen. Deze vervanger van het gelijknamige schip heeft dieselelektrische aandrijving en is door Concordia Damen zo gebouwd dat het is voorbereid op ‘full electric’ aandrijving zodra dat haalbaar is.
Het 135 x 14.20 meter grote schip is het eerste van een nieuw ontwerp met een rompvorm die tot 20 procent brandstofbesparing oplevert én 10 procent meer 40-voets containers kan vervoeren. De Salamanca komt in het eerste kwartaal van 2024 in de vaart.
Vergroening
Volgens COO Marco Zwaap heeft Danser Group al jaren goede ervaringen met MerlinGroup, de oude Salamanca en binnenvaartondernemer Jan Kleine. Met het nieuwe contract bouwen de bedrijven hun partnerschap verder uit. Het schip gaat varen in een grote vloot schepen die vanuit de samenwerking tussen Danser Group en Pro-Log aan klanten ter beschikking worden gesteld.
Zwaap: “De Salamanca krijgt een hybride aandrijving en is daarmee grotendeels onafhankelijk van toekomstige ontwikkelingen in alternatieve brandstoffen. Dat wil zeggen: welk systeem er ook gaat ‘winnen’, het schip kan er op worden aangepast. Naast de vergroening van onze eigen vloot juichen we initiatieven van onze varende partners niet alleen toe, maar proberen hen op alle mogelijke manieren te ondersteunen.”