North-Line Yachts uit Harlingen is aangetrokken als partner van Damen Shipyards om de nieuwe KNRM NH1816 reddingsboot te bouwen. Dit zelfrichtende, snelle en zeewaardige vaartuig heeft een speciaal ontworpen bijlboeg, die door de golven snijdt. North-Line Yachts zal voor dit nieuwe schip de composiet bovenbouw produceren.
Composiet
North-Line Yachts richt zich naast zijn eigen lijn schepen, de North-Line-motorjachten, ook op de professionele werkboten. De bouwer is dus goed bekend met het bouwen van zeewaardige, polyester schepen en heeft door zijn nieuwe productiehal in Harlingen nu ook de mogelijkheden zulke projecten aan te nemen.
Zo gaat de nieuwe reddingsboot van de KNRM eruit zien.
De eisen die de KNRM voor de nieuwe reddingboot stelt aan geluiddemping, trillingsdemping en sterkte sluiten volledig aan bij de ervaring en kennis die North-Line Yachts heeft opgedaan, aldus algemeen directeur Sipko van Sluis. Hij is erg verheugd met de nieuwe opdracht. “Het is natuurlijk fantastisch dat wij voor zo’n belangrijk project zijn benaderd. Bij Damen waren ze erg onder de indruk van onze werf en de kwaliteit van onze schepen.”
“De bovenbouw van deze NH1816-klasse zal in geheel composiet worden uitgevoerd,” aldus Van Sluis, ”en daarom is de keuze op onze werf gevallen.”
KNRM
De bouw voor de eerste NH1816-klasse is inmiddels gestart. De bedoeling is dat het eerste vaartuig in het derde kwartaal van 2013 gereed is. Vervolgens wordt de revolutionaire reddingboot uitgebreid op zee getest. De KNRM zal de reddingsboten uit de NH 1816-klasse ook aan andere reddings- en kustwachtorganisaties in de wereld aanbieden.