Maandag 19 februari is de vernieuwde Stena Line Terminal in de Europoort in gebruik genomen. Naast een upgrade van de bestaande ligplaats is de terminal uitgebreid met een tweede ligplaats voor de afhandeling van roll on/roll off-schepen. Met de uitbreiding is Stena Line voorbereid op de verwachte verdere stijging van de vrachtvolumes tussen Rotterdam en het Verenigd Koninkrijk.

In totaal beslaat de vernieuwde kade met twee ligplaatsen 212 meter. “Wij zijn erg gelukkig met de nieuwe kade en de verdubbeling van de ligplaatsen”, aldus Annika Hult, trade director van Stena Line Noordzee. “Wij geloven in de toekomst van Europoort als een sterke vrachthub op de Noordzee.”

“De afgelopen jaren is het aantal afvaarten gestegen. Bovendien is de scheepscapaciteit vergroot, afgelopen januari nog toen we drie van de vier ‘Europoort-schepen’ door grotere vervangen hebben. De tweede ligplaats stelt ons in staat om verder in te spelen op de steeds toenemende vraag op onze routes naar Harwich en Killingholme. Ook de aanpassingen aan het terrein bieden ruimte voor verdere groei.”

 

Roro-hub

“Met de nieuwe kade in de Beneluxhaven zetten we wederom een stap in de versterking van Europoort als roro-hub”, licht Ronald Paul, COO Havenbedrijf Rotterdam, toe. “We streven ernaar om verdere groei van dit segment mogelijk te maken. Afgelopen jaar groeide de roll on/roll off-sector in Rotterdam al met 6,2 procent, door het gebruik van grotere schepen, uitbreiding van het aantal diensten en groei bij bestaande diensten.”

Paul dankte bouwer Ballast Nedam voor de strakke planning en tijdige oplevering. “En dat terwijl de terminaloperaties aan land- en waterzijde gewoon doorgingen. Een knappe prestatie die dankzij goede onderlinge afstemming met alle partijen tot stand is gekomen.”

Article bottom ad

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.