- Advertentie -
- Advertentie -
HomeNieuwsNieuwe huisvuilabonnement gaat 1 juli in

Nieuwe huisvuilabonnement gaat 1 juli in

- Advertentie -

Delen

Minister Schultz Van Haegen is van plan het aangepaste huisvuilabonnement voor de rijksvaarwegen op 1 juli in te voeren. Tijdens het Algemeen Overleg Scheepvaart in de Tweede Kamer op 10 juni legde ze verzoeken van diverse partijen naast zich neer om nog naar een andere oplossing te zoeken. Ook de protestpetitie met 1151 handtekeningen die de VIBIA vóór het debat had aangeboden aan voorzitter Tjeerd van Dekken van de Kamercommissie maakte weinig indruk op de minister.

‘Ik heb een overeenstemming met de grootste binnenvaartorganisaties. Hoe zij het met hun achterban uitvechten is hun zaak.’ Daar kwam de verdediging van Schultz Van Haegen op neer. De ASV zette ze weg als een kleine organisatie ‘met een stuk of dertig leden’.

‘Hoogst haalbare’
Dat betekent dat er keuze komt uit drie abonnementen en dat het abonnementsgeld omlaag gaat, maar dat schippers wel minder mogen afgeven. De abonnementen kosten straks per jaar 239 voor 30 zakken, 292 voor 50 zakken en 344 euro voor 70 zakken. Nu kost een onbeperkt abonnement 469 euro.

Voorafgaand aan de commissievergadering overhandigde Diana Hulzebos van de VIBIA een petitie met 1151 handtekeningen tegen het huisvuilabonnement aan voorzitter Tjeerd van Dekken. (foto uit tweet van @IenMTweedeKamer)

De zakken (trommelomwentelingen van de containers) worden geteld. Levert een schipper meer in dan waar hij volgens zijn abonnement recht op heeft, dan moeten hij per zak bijbetalen. Afgesproken is ook dat er tien extra containers bij komen.
BLN en CBRB zijn met deze nieuwe opzet akkoord gegaan, al is het schoorvoetend. Ze noemen dit onderhandelingsresultaat ‘het hoogst haalbare’.
De ASV en de Vrouwen in de Binnenvaart in Actie zijn tegen. Zij vinden dat afgifte gratis moet blijven – mede omdat veel scheepseigenaren in hun woonplaats ook al reinigingsheffing betalen. Nederland zou volgens deze organisaties ook niet eenzijdig een financieringssysteem mogen optuigen, omdat het Scheepsafvalstoffenverdrag CDNI een internationale regeling is.

Alternatieven
Albert de Vries (PvdA), Betty de Boer (VVD) en Carla Dik-Faber (ChristenUnie) probeerden de minister ertoe te bewegen nog naar een alternatief inzamelsysteem te kijken. Gemeenten (VNG) en binnenhavens (NVB) zouden eventueel bereid zijn mee te werken en mogelijkheden zien. Schultz zei open te staan voor andere systemen als de binnenvaart daar zelf afspraken over maakt, maar niet om vanuit I en M aan een nieuw plan te werken. ‘Als aan het principe wordt voldaan dat de vervuiler betaalt, ben ik bereid naar andere systemen te kijken.’
Ondertussen gaat ze door op de ingeslagen weg en zet ze zich in om de Nederlandse aanpak ook in de andere Rijnoeverstaten ingevoerd te krijgen. Zodat de door de binnenvaart en de Tweede Kamer gewenste internationale systematiek en financiering er komt. Met het Nederlandse abonnement moeten schippers dan ook over de grens hun afval kunnen afgeven.

Matsen
Eric Smaling van de SP vond dat de minister de schippers best kon ‘matsen’ omdat die zo belangrijk zijn voor de Nederlandse economie en ze het al zo zwaar hebben. Ze hoefden toch niet dubbel te betalen. Daar moest Schultz Van Haegen helemaal niets van weten. ‘MKB-bedrijven aan de wal betalen ook dubbel. Er is geen reden de uitzonderingspositie voor de binnenvaart te handhaven.’
Uiteindelijk sleepte Dik-Faber nog de toezegging uit het debat dat het ministerie van I en M over twee jaar een evaluatie uitvoert: of en hoe het inzamelingssysteem van Schultz Van Haegen werkt en hoeveel scheepseigenaren dan zo’n abonnement hebben afgesloten. De CU-woordvoerster wilde zo’n evaluatie al na één jaar, maar Schultz Van Haegen wil schippers de tijd geven om aan het systeem te wennen. Als de Tweede Kamer dat wil kunnen ze altijd tussentijds nog om de stand van zaken vragen. Waarop Dik-Faber alvast aankondigde dat ze over een jaar bij het ministerie aanklopt om inzicht in de cijfers te krijgen.

Delen

- Advertentie -

Meer

Laat een reactie achter

Vul uw opmerking in!
Vul je naam in

- Advertentie -
- Advertentie -

- Advertentie -
- Advertentie -