Albert de Vries wil dat minister Schultz Van Haegen een bemiddelaar aanstelt om te bewerkstelligen dat schepen tijdelijk uit de vaart worden genomen om de overcapaciteit aan te pakken en om de oprichting van coöperaties te stimuleren. Volgens de PvdA-woordvoerder binnenvaart in de Tweede Kamer vorderen de gesprekken die de brancheorganisaties en de banken daarover voeren niet.
Minister Schultz Van Haegen tijdens het AO Scheepvaart. (still uit livestream Tweede Kamer)
Schultz voelt daar – na alle rapporten, adviezen en binnenvaartambassadeurs die het ministerie de afgelopen jaren al op de binnenvaart afstuurde – weinig voor. Volgens haar zijn BLN en de banken nog steeds in gesprek. Ze wil eerst de uitkomst daarvan afwachten.
Stil
De Vries deed zijn verzoek 10 juni tijdens het Algemeen Overleg Scheepvaart van de Vaste Commissie voor Infrastructuur en Milieu. Hij herinnerde aan het enthousiasme van de aanwezige schippers vorig jaar bij de bijeenkomst van het Droge Lading Comité om door de oprichting van binnenvaartpools en coöperaties meer samenwerking en marktmacht te bewerkstelligen. ‘Maar het is inmiddels al weer lang stil.’
Hij zei niet alleen voor de droge lading een regeling te willen om scheepscapaciteit (tijdelijk) uit de markt te nemen, maar dat er ook iets voor de tankvaart wordt opgetuigd omdat de signalen uit die sector nu ook steeds alarmerender zijn.
De Vries nam geen genoegen met de reactie van de minister en drong er in de tweede termijn nog eens op aan bij Schultz Van Haegen. De minister beloofde vervolgens dat ze aan BLN en de banken zou vragen of ze er zelf uitkomen of dat ze hulp nodig hebben. ‘Als het niet loopt ben ik bereid me er tegenaan te bemoeien.’
Exportplan
Het plan om jonge, grote schepen naar andere continenten te exporteren is sowieso niet meer in handen van het ministerie. Het idee kwam uit de koker van Schultz Van Haegen zelf; ze liet de mogelijkheden ook onderzoeken door Royal HaskoningDHV en dat bureau concludeerde dat Nigeria, Brazilië, Paraguay, India en China kansrijk waren – maar ook dat er diverse drempels en moeilijkheden zijn. Schultz vertelde 10 juni dat ze aan de banken heeft gevraagd om een vervolgonderzoek danwel pilot te financieren. Die voelden daar echter weinig voor. ‘Ze wilden wel een beetje geld beschikbaar stellen en alleen als de binnenvaart en het ministerie net zo veel bijdroegen.’ Waarmee dat spoor eindigde.
De makelaars waren wel enthousiast, vertelde Schultz Van Haegen, en die gaan nu zelf proberen schepen naar buitenlandse markten te verkopen. De minister zal op buitenlandse reizen naar landen waar dat opportuun voor is, ter plekke de mogelijkheden onder de aandacht brengen en reclame maken.