Nieuwe emissienormen: ‘We leggen de lat meteen hoog’

0

Vanwege de lange levensduur van binnenschepen heeft een gefaseerde invoering van nieuwe emissienormen voor motoren geen zin. Dat zegt Dimitrios Theologitis in Nieuwsblad Transport van 21/27 oktober. Hij is bij de Europese Commissie verantwoordelijk voor havens en binnenvaart. ‘Het is beter meteen een grote stap te zetten en daarna de eigenaren met rust te laten. Niemand is bereid in nieuwbouw te investeren, wanneer hij weet dat de motor over vijf jaar alweer achterhaald is. Daarom leggen we de lat meteen hoog.’

 

Niet dwingen

Maar de herziene Motorenrichtlijn gaat niet gelden voor bestaande schepen, aldus Theologitis. ‘We realiseren ons dat we niemand kunnen dwingen zijn motor te vervangen. We zullen geen dwang gebruiken, op dat vlak kan ik de eigenaren van schepen geruststellen. We willen vooral met financiële prikkels verduurzaming bevorderen.’

De Europese Commissie werkt toe naar invoering in 2020. ‘Dat geeft iedereen de zekerheid dat fabrikanten die bereid zijn hun systemen aan te passen, ook genoeg tijd hebben om de vastgestelde verbeteringen aan de motoren door te voeren. De technische middelen die ze daarbij kunnen inzetten zijn filters en katalysatoren.’

 

Staffel

De topambtenaar meldt ook nog dat de Europese Commissie van plan is een deel van de binnenvaart te ontzien: ‘Eigenaren van een kleine vloot, of zelfs één schip, krijgen minder strenge emissievoorschriften opgelegd. Er zal in dat opzicht een staffel gelden.’

Article bottom ad

Laat een reactie achter

Please enter your comment!
Please enter your name here

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.