- Advertentie -
- Advertentie -
HomeNieuwsNieuwe Bunkerstation Slurink Dordrecht is officieel open

Nieuwe Bunkerstation Slurink Dordrecht is officieel open

- Advertentie -

Delen

Voor 20.000 liter gratis gasolie trekken de Dordtse wethouders Piet Sleeking en Jasper Mos op 20 september een slang naar de Henri Dunant en stellen zo de pomp in werking waarmee het nieuwe Bunkerstation Slurink Dordrecht officieel is geopend. Hierna bezichtiging en zonnig feest!

Slurink kreeg applaus van een groot aantal toeschouwers voor de traditie om bij het openen van een nieuwe vestiging aan het Rode Kruis brandstof te doneren. Immers: dankzij 2.500 vrijwilligers genieten jaarlijks 3.000 passagiers op de Henri Dunant een vakantie, volgens Frank Asser, die in zijn korte speech Slurink bedankte voor de gratis energie en ook gebruik maakte om de zin en noden van het Rode Kruis te benadrukken.

Behoedzaam
Tussen het eerste gesprek en deze opening met de gemeente om uit de stad te moeten verhuizen stroomde er nog heel wat water door de rivier! Het was ook niet makkelijk voor de ambtenaren. Slurink kwam in aanvaring met de buurt, lag onder het vergrootglas en moest behoedzaam manoeuvreren. Herrie, stankoverlast en emissie werden schromelijk overdreven door zo mooi aan het water wonende bewoners, die er echter met de rug naar toe stonden.

 

De wethouders Sleeking en Mos heffen het glas met de familie Slurink. (foto Johan de Witte)

Niettemin werd er een plek op het voormalige Lips-terrein aan de Beneden-Merwede gevonden. Want je moet als stad wel heel erg stom zijn om voor zo’n prachtig familiebedrijf aan een van de drukst bevaren rivieren in Europa, geen plaats te kunnen verwezenlijken’, volgens wethouder Mos.

Alles is anders
Wat 49 jaar geleden als Zwaans bunkerstation begon en destijds in moderniteit plus veiligheid een geweldige primeur had, vertrok naar Hamburg voor een tweede leven. Shipyard Trico bouwde in samenwerking met DSB Interieurbouw en vele onderaannemers inmiddels op spectaculaire wijze het nieuwe bunkerschip in het ruim van een niet aan afbouw toegekomen casco. Onder andere stonden Loek Besemer en projectleider van Trico, Robert Joosten, met deze moderne ingewikkeldheid vier jaar lang op en “gingen er mee naar bed”. ‘Het was een complex maar zeer uitdagend project, alles is anders!”

Grootste en modernste
Dit grootste, modernste bunkerstation meet 95 bij 13 meter, heeft een indrukwekkende machinekamer waarin talloze pompen met luchtgestuurde afsluiters. Vergaande meet- en regeltechniek, die olie en smeerolie laden – voor, midden en achter – mogelijk maakt. Er is een enorm magazijn en een maritieme supermarkt met panoramaview.
Bovendeks zijn schitterend transparante kantoren ingericht. Wet- en regelgeving, zoals klasse maar ook regels voor kantoren en winkels evenals hoge brandveiligheid, zetten hier de toon. Met niet-scheepvaart gerelateerde regels moest worden rekening gehouden.

LNG
Natuurlijk is het casco dubbelwandig, met vele tanks, ad blue en voorbereid voor LNG-bunkering. Slurink leverde zelf het ontwerp. Hierbij droeg huisvriend Robert Reitsma het idee aan voor de enorme glazen façade van Rafa, waarmee het bunkerstation de uitstraling van een Rhinecruiser heeft.
Ook is er koeling voor de boodschappenservice. Auto van en aan boord. Parkeerplek voldoende. ‘Wij willen ons in service onderscheiden,’aldus Alwin, Rob en Sjoerd Slurink.

(Johan de Witte)

Delen

- Advertentie -

Meer

Laat een reactie achter

Vul uw opmerking in!
Vul je naam in

- Advertentie -
- Advertentie -

- Advertentie -
- Advertentie -