(foto: Cees de Keijzer/www.worldshipsocietyrotterdam.nl)
De westelijke buis van de Maastunnel is door groot onderhoud al enige maanden afgesloten voor het verkeer. Vervelend als je van noord naar zuid wilt, zeker in de spits. Voor deze knalgele ‘splashbus’ levert die afsluiting geen enkel probleem op. Die vaart gewoon naar de overkant en rijdt in de 2de Katendrechtse haven de wal op om verder te gaan.
Gaat het hier nu om een vaartuig of een voertuig en moet er ook richting aangegeven worden op de rivier?
In wezen betreft het een amfibievoertuig en volgens Van Dale is dat een voertuig dat tevens als vaartuig kan dienen. Een voertuig is een ‘gestel op wielen’ en een vaartuig is een ‘boot of schip’ en dat laatste is een vervoermiddel voor transport over water.
Omdat er 43 passagiers aan boord kunnen is het dat ook en in dit geval een binnenschip. Richtingaanwijzers op het water zijn niet gebruikelijk maar de amfibiebus is wel uitgerust met navigatielichten.
Bovenop staat voorop een wit licht en achterop staan het groene en rode boordlicht. Een schip heeft normaliter achter op de kont de thuishaven staan maar die is niet waarneembaar. Ook een nationaliteitsvlag ontbreekt.
Naar verluidt zouden, indien noodzakelijk, geluidsseinen voor de navigatie met de claxon gegeven kunnen worden. Hopelijk komt men niet in een situatie terecht waarin ‘vol achteruit’ geslagen moet worden met daarbij drie korte stoten of drie lange stoten bij ‘man over boord’.
Aan de Parkkade liggen nog enkele schepen, waaronder rechts een sleepboot en bij het ventilatiegebouw van de Maastunnel de Myras, een Noorse kustvaarder uit Bergen. Met 82 meter lengte goed voor 3.015 ton draagvermogen. Het schip werd in Nederland gebouwd bij Ferus Smit in Westerbroek en kwam in 1991 voor Wagenborg Delfzijl in de vaart als Bothniaborg.