De binnenvaart mag niet worden achtergesteld bij het spoor. Dat stelt de EBU naar aanleiding van het plan van de Duitse overheid om de concurrentiepositie van het spoorvervoer te verbeteren. Onderdeel daarvan is verlaging van de gebruikstarieven. Dat zou ten koste gaan van het vervoer over water.

“Verplaatsing van transporten naar de duurzame vervoersmodaliteiten binnenvaart en spoor is het beoogde doel van het Europese en nationale vervoersbeleid”, stelt de Europese Binnenvaart Unie in een op 10 juli verspreide verklaring. “Om die reden moeten deze vervoersmodaliteiten op dezelfde wijze worden ondersteund om concurrentievervalsing te voorkomen.”

Aanleiding voor het pleidooi is de publicatie van het Masterplan Schienengüterverkehr van het Duitse Verkeersministerie. Dat bevat een pakket maatregelen ter verbetering van de concurrentiepositie van de spoormaatschappijen.

 

Ten koste van de binnenvaart

“Aangezien spoor vaak in markten opereert die in directe concurrentie tot de binnenvaart staan, zullen zich deze maatregelen niet tegenover de weg maar tegenover de milieuvriendelijke binnenvaart manifesteren”, waarschuwt de EBU. De organisatie vreest dat het Masterplan voor het spoorvervoer de binnenvaart lading gaat kosten.

De Duitse regering wil de gebruikstarieven voor goederentreinen met 50 procent verlagen. Daarvoor is in de begroting 350 miljoen euro gereserveerd.

Omdat de binnenvaart daardoor “in een zwaar benadeelde concurrentiepositie ten opzichte van het spoor” raakt, steunt de EBU de oproep van haar Duitse lidorganisatie Bundesverband der Deutschen Binnenschifffahrt (BDB) bij de oproep aan beleidsmakers om ook een nationaal Masterplan voor de binnenvaart op te stellen.

 

Gebrekkige natte infrastructuur

De binnenvaart kan de overvolle wegen ontlasten en meer goederenstromen overnemen van het wegvervoer. Dan moet wel de infrastructuur verbeteren en de verbinding met andere modaliteiten in havens. De EBU: “Met een concreet pakket aan maatregelen, waarin onder meer de vaarwegtarieven volledig worden afgeschaft, kan ook de binnenvaart beter concurreren ten opzichte van het wegvervoer.”

Voorzitter Dr. Jaegers wijst erop dat ook de binnenvaartsector lijdt onder de moeilijke economische situatie, met lage inkomsten en financiële moeilijkheden als resultaat. “De verwachte en toegezegde toename van het aandeel aan het transportvolume door de binnenvaart wordt onder andere door gebrekkige infrastructuur, de ruggengraat voor de ontwikkeling van het vervoer over water, belemmerd.”

foto: Een schip op de Moezel. (foto TMbux)

Article bottom ad

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.