Lutz Jacobi (PvdA) heeft Kamervragen gesteld over Watertruck+. Bij het Belgische project worden met Europese en Vlaamse subsidie drie duwboten en 28 duwbakken gebouw om over kleinere vaarwegen lading te gaan vervoeren. Jacobi wijst minister Schultz van Haegen (Infrastructuur en Milieu) op de zorgen die bij Nederlandse binnenvaartondernemers lever over oneerlijke concurrentie.
“Waarom wordt er meer dan 20 miljoen euro geïnvesteerd via overheden in dit project?”, wil Jacobi weten. En: “Kunt u aangeven in hoeverre deze bakken innovatief zijn en in hoeverre vervoer via deze bakken groener is dan via de bestaande binnenvaart?”
De PvdA-politica is voor haar partij woordvoerster Binnenvaart in de Tweede Kamer. Ze drukt de vrees van eigenaren van kleine schepen uit dat Watertruck+ lading die nu ook al over water gaat, afpakt van de huidige vervoerders. Ze vraagt de minister daarom: “Op welke wijze is onderbouwd dat met het Project Watertruck-plus vervoer van de weg naar vervoer over water komt? Hoe wordt geborgd dat vervoer met Watertrucks niet gaat concurreren met bestaand binnenvaartvervoer? Zijn of kunnen hierover garanties worden gegeven aan bestaande binnenvaart?”
Ingrijpen in de markt
Jacobi vindt, net als schippersvereniging ASV, dat verantwoordelijk minister Ben Weyts van Vlaanderen met zijn initiatief ingrijpt in de markt, daarbij (financieel) gesteund door de Europese Commissie. “Waarom acht de Europese Commissie ingrijpen in de markt nu wel toegestaan, terwijl bij door de binnenvaart gevraagde maatregelen altijd gesteld wordt dat de Europese Commissie niet in de markt mag ingrijpen?”
Het onderwerp komt zaterdag 1 oktober aan bod tijdens het openbare deel van de ASV-ledenvergadering in Rotterdam.