Nationaal Baggermuseum wil ‘Waterbouw Experience’ worden

0
pand Baggermuseum in Sliedrecht
(foto Nationaal Baggermuseum)

Het Nationaal Baggermuseum in Sliedrecht wil een nieuw interactief belevingscentrum opzetten. Om de sector beter tot zijn recht te laten komen wordt gewerkt aan een ‘Waterbouw Experience’.

Het huidige museum weerspiegelt onvoldoende dat de Nederlandse waterbouw- en baggerindustrie nationaal en internationaal vermaard is om haar innovaties, flexibiliteit en ondernemerschap. “We hebben een prachtige collectie aan scheepsmodellen, een geweldig fotoarchief, trouwe, enthousiaste vrijwilligers, maar we moeten mee met de tijd”, zegt Joep Athmer, bestuursvoorzitter van het museum.

“Want onze waterbouw – Nederlands grootste en mooiste expertise – verandert snel mee met de uitdagingen in onze wereld. Zeespiegelstijging, onze klimaatdoelstellingen, woonruimte, bouwen met de natuur, wind op zee zijn maar een paar voorbeelden waar onze waterbouwers kunnen en gaan bijdragen in de hele wereld. We willen laten zien wat een prachtig vak het is en welk toekomstperspectief er voor de komende generaties open ligt, maar dan wel in een moderne setting van een museum wat met de tijd mee gaat.”

Holland Marketing

Joep Athmer was meer dan veertig jaar werkzaam in de maritieme wereld waarvan ruim twintig op projecten in het buitenland. Hij eindigde zijn carrière bij Van Oord als directielid. Nu is hij sinds drie jaar voorzitter van het Nationaal Baggermuseum in Sliedrecht. De afgelopen jaren is onderzoek gedaan naar de toekomst van het museum en wat het wil laten zien en beleven.

Dit doet het museum in samenwerking met de Dutch Experience Group (DEX). DEX ontwikkelt concepten en business-modellen voor experience-projecten (tot en met de turn-key oplevering en de exploitatie ervan). Bekende voorbeelden zijn FutureLand Maasvlakte 2, de Heineken Experience, FloriWorld in Aalsmeer en het Afsluitdijk Wadden Center.

Binnen de strategie van Dutch Experience Group spelen de verhalen die NBTC Holland Marketing internationaal uitdraagt een belangrijke rol. Dutch Experience Group richt zich dan ook op rood, wit en blauw: de bloemen, de zuivel en het water. Een Waterbouw Experience met alles wat daarbij hoort past hier perfect in.

Internationale uitstraling

De partijen staan nog maar aan het begin van het proces. In de eerste conceptfase worden gesprekken gevoerd met deskundigen, financiers, de overheid, het onderwijs en belanghebbenden uit de sector om te onderzoeken waar behoefte aan is en welke uitdagingen er zijn in de waterbouw en watermanagement op nationaal en internationaal gebied.

Een belevingscentrum met internationale uitstraling is het uitgangspunt waar onderwijs, bedrijfsleven en innovatie én historie aan gekoppeld gaan worden. “Het moet een plek worden waar het bruist, waar je met verbazing ervaart hoe het de Nederlanders toch lukt om sinds mensenheugenis in dit lage land te wonen, waar water vanuit zee en de grote rivieren een gevaar is. Dat al die ervaring van honderden jaren leven in dit waterland ons ook nu en in de toekomst helpt innovatief, flexibel en ondernemend te zijn, zowel nationaal als internationaal.”

 

(foto Nationaal Baggermuseum)

Article bottom ad

Laat een reactie achter

Please enter your comment!
Please enter your name here

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.