Drie jaar geleden was er voor het eerst contact tussen het Belgische bedrijf Plouvier Transport en Asto Shipyard uit Raamsdonksveer. Sinds die tijd kreeg Asto Shipyard met regelmaat reparatie- en onderhoudsopdrachten van de rederij uit Antwerpen.
De samenwerking verliep uitstekend, wat resulteerde in een opdracht voor de afbouw van de dual fuel-tanker RPG Oslo. De LNG aangedreven tanker was een uitbreiding van de ruim dertig tankers tellende vloot van Plouvier Tranport en zusterbedrijf Intertrans Tankschiffahrt uit het Zwitserse Birsfelden.
De samenwerking werd bestendigd met de afbouw van de conventionele RP Helsinki, waarbij een door Dolderman Dordrecht geleverde Caterpillar 3512-dieselmotor zorgt voor de voortstuwing. Het casco is gebouwd in het Poolse Plock, waarna de complete afbouw plaatsvond aan de kade in Raamsdonksveer. Daar beschikt Asto Shipyard over een compleet machinepark, uitgebreide kadefaciliteiten, vakkundig personeel én de bekende Brabantse gezelligheid. En alles onder één dak, to be exact.
Karst van der Wiel spreekt over een zeer prettige afbouwperiode van de met een multifunctioneel leidingsysteem en acht tanks met een totale inhoud van 2.928 kuub uitgeruste 2.650 ton metende tanker. “De medewerkers van Plouvier Transport zijn recht door zee en hebben merkbaar veel kennis van zaken. De samenwerking tussen technisch manager Bert van Dongen van Plouvier en onze bedrijfsleider Jan de Vries, met assistentie van Stijn Buijks, verliep uitstekend. De opdrachtgever heeft duidelijk gekozen voor kwaliteit, degelijkheid en louter A-merken. Al met al een goed uitgerust schip”, aldus de Asto-directeur.
Gesteld kan worden dat de afbouw geheel volgens het door Plouvier/Intertrans gehanteerde kwaliteitssysteem is uitgevoerd. Hierbij staan betrouwbaarheid, ervaring en aandacht voor veiligheid en milieu, samen met een toekomstgerichte visie, hoog in het vaandel. Het zijn nagenoeg dezelfde woorden die voorkomen in de brochure van Asto Shipyard.
Vlot verlopen
De binnenvaartactiviteiten beginnen eind 19e eeuw wanneer Prosper Plouvier senior investeert in enkele schepen. Plouvier kreeg onder andere te maken met de Eerste Wereldoorlog en de eerste oliecrisis in 1974 en wist het die perioden te overleven met grotere tankschepen in volle eigendom. Begin jaren 90 startte Plouvier met uitbreiding van de vloot met vier tankers van minimaal 3.000 ton. Na die nieuwe impuls zou het bedrijf een toonaangevende bevrachter in de binnentankvaart in Europa worden. Dat werd in de daaropvolgende decennia bevestigd met de overname van de bevrachtingskantoren EICC, Swintank, Verol en het eerder genoemde Intertrans Tankschiffahrt.
De overnames van diverse bevrachtingskantoren werden gedaan met de duidelijke intentie ook in de toekomst internationaal een belangrijke rol te spelen. En gezien de voortdurende uitbreiding van de vloot, lijkt ze dat uitstekend af te gaan. Na de uitbreiding van de vloot met vier dual fual-schepen (LNG en gasolie), achtereenvolgens de RPG Stuttgart, RPG Bristol, RPG Stockholm en de RPG Oslo, volgde de (voorlopig) laatste uitbreiding van de vloot met de oplevering van deze RP Helsinki.
Volgens Bert van Dongen, technisch manager bij Plouvier Transport, is er nog geen verdere nieuwbouw gepland. Hij zegt: “We wachten in deze door Covid-19 onzekere periode de economische ontwikkelingen af.”
“Overigens kan ik wel stellen dat de afbouw bij Asto Shipyard ondanks de coronatijd vlotjes verlopen is. Asto-projectbegeleider Jan de Vries ken ik al langer; met hem zijn de lijntjes altijd heel kort en bovendien weet hij precies wat ik wil. De samenwerking tijdens de afbouw van de RP Helsinki, in mijn ogen een standaardtanker van hoge kwaliteit, is dan ook prima verlopen.”