Multraship heeft een Damen ASD 2810 Hybrid in gebruik genomen. De aanwinst is gebouwd bij Damen Shipyards Galati in Roemenië. De boot voer op eigen kracht naar Nederland.
Multraship is vooral actief in het Scheldegebied (Vlissingen, Terneuzen, Gent en Antwerpen) en de Bulgaarse haven Burgas aan de Zwarte Zee. Met de nieuwe sleepboot breidt het Terneuzense sleep- en bergingsbedrijf zijn vloot verder uit.
Nieuw ontwerp
De ASD 2810 Hybrid van Damen is een nieuw ontwerp. De Multratug 28, zoals de nieuwe boot is gedoopt, is de tweede sleepboot van dit type dat nu in de vaart is. Het is een ontwerp dat met een zuinige brandstofverbruik en lage emissie inspeelt op de eisen van deze tijd.
Projectmanager Dinu Berariu van Damen Shipyards Galaţi zegt erover: ‘De hybride sleepboot is een zeer uniek concept. Het schip heeft een diesel-direct, diesel-elektrisch en accu-aangedreven voortstuwingssysteem. Deze hybride configuratie levert Multraship een brandstofbesparing van wel 30 procent op en een emissie-afname van 60 procent.’
Offshore en havensleepdiensten
Multraship breidt zijn vloot uit omdat het klantenbestand in de offshore-sector groeit en er steeds meer vraag is naar havensleepdiensten. De ASD 2810 Hybrid, met een verwachte trekkracht van 61 ton, is perfect geschikt voor deze activiteiten.
Daarnaast heeft Multraship nog opdracht gegeven voor twee Damen ASD’s 3212, die op dit moment worden gebouwd in de Damen-werf Song Cam in Vietnam. Deze vaartuigen worden voor het einde van het tweede kwartaal van dit jaar opgeleverd.