Het nieuwe adviesbureau Multimodaal Vlaanderen is al voor de helft bezet met personeelsleden. Voor de binnenvaart is Filip Verbeke aangetrokken en voor shortsea Willy De Decker.

Multimodaal Vlaanderen wordt onder leiding van het Vlaams Instituut voor de Logistiek opgezet.  Het gaat Vlaamse bedrijven helpen hun transport efficiënter te organiseren door bijvoorbeeld binnenvaart in plaats van wegvervoer te gebruiken.

Volgens minister Ben Weyts van Mobiliteit realiseren zich nog veel Vlaamse bedrijven niet dat de binnenvaart goedkoper kan zijn dan het wegvervoer. Al was het maar omdat zo’n 80 procent van alle Vlaamse bedrijven op maximaal 10 kilometer van een bevaarbare waterweg zit.

“Op deze locaties zijn historisch bedrijventerreinen gegroeid”, aldus Weyts. “Maar door de jaren hebben bedrijven het water de rug toegekeerd, om hun aandacht te richten op nieuwe snelwegen aan hun voordeur. Het is tijd om terug te keren.”

 

Promotie Binnenvaart Vlaanderen

Multimodaal Vlaanderen gaat daarom bedrijven laten kennismaken met de voordelen van vervoer over water. Het komt in de plaats van diverse andere adviesbureaus die zich toespitsten op slechts één vervoersmodus. Promotie Binnenvaart Vlaanderen en Shortsea Shipping Vlaanderen waren daar voorbeelden van.

Naast een adviesrol krijgt het nieuwe bureau de taak om bedrijven te matchen die elkaar kunnen versterken. Als voorbeeld wordt de samenwerking tussen de Leuvense bierbrouwerij AB InBev en bouwmaterialenbedrijf André Celis opgevoerd. Beide bedrijven zijn in Leuven gevestigd langs de vaart. Celis vervoerde vroeger bouwmateriaal per binnenschip van Jupille-sur-Meuse naar Leuven, om vervolgens leeg terug te varen. Ondertussen bracht AB InBev met vrachtwagens lege bierkratten van Leuven naar Jupille-sur-Meuse. Drie jaar geleden zijn de schepen van Celis aangepast om ook bierkratten te kunnen vervoeren. Sindsdien houden beide bedrijven dankzij de binnenvaart honderden vrachtwagens van de weg.

 

Van 15 naar 20 procent modal split

In 2030 wil Weyts dat een vijfde van alle goederen via de binnenvaart loopt. Nu is dat zo’n 15 procent. Multimodaal Vlaanderen gaat daar een rol in spelen. Binnen VIL wordt een zeskoppig team samengesteld onder leiding van Peter Lagey, voormalig projectleider bij VIL. Per vervoersmodus wordt een expert aangewezen.

(foto Fotolia/Bogopicture)

Twee experts zijn al bekend: Filip Verbeke voor de binnenvaart en Willy Dedecker voor shortsea. Naar experts voor weg- en spoorvervoer wordt nog gezocht. Tijdens de beurs Transport & Logistics in Antwerpen in oktober wordt het nieuwe bureaus officieel gelanceerd.

Article bottom ad

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.