Sassevaart gaat de Nieuwe Sluis Terneuzen bouwen. De Vlaams-Nederlandse Scheldecommissie heeft de opdracht definitief aan het Vlaams-Nederlandse consortium gegund. Sassevaart bestaat uit BAM (BAM Infra en BAM Contractors), DEME (DEME Infra Marine Contractors en Dredging International) en bouwonderneming Algemene Aannemingen Van Laere NV. In 2022 moet de nieuwe kolk klaar zijn.
Eric Marteijn, projectdirecteur Nieuwe Sluis Terneuzen, zegt: “Na een intensief aanbestedingstraject met drie goede aannemerscombinaties en uiteindelijk drie mooie aanbiedingen kwam Sassevaart als duidelijke winnaar uit de bus. We zijn blij met deze Vlaams-Nederlandse combinatie, zodat we zowel als opdrachtgever en opdrachtnemer gebruik kunnen maken van de Vlaamse en Nederlandse kennis en kunde. Zeker gezien de belangen en financiering van de Nieuwe Sluis, voor de Gentse en Zeeuws-Vlaamse Kanaalzone, erg belangrijk.”
Middensluis
“We zijn erg blij dat we met elkaar deze grote aanbesteding gewonnen hebben”, zegt Fred Jansen, projectdirecteur van Sassevaart. “De komende tijd gaan we het ontwerp verder uitwerken en het terrein bouwrijp maken. Medio 2018 starten we met de eerste grote werkzaamheden.”
In het plan van Sassevaart blijft de Middensluis aanzienlijk langer open dan eerst gedacht werd, namelijk tot medio 2021. Dit is mogelijk door de aanleg van een tijdelijk doorvaartkanaal. Hierdoor kan het scheepvaartverkeer langer dan verwacht gebruik blijven maken van drie sluizen.
Bouw kost 934 miljoen euro
Op 30 juni was het voornemen om de opdracht aan Sassevaart te vertrekken al aan alle betrokken partijen bekendgemaakt. Tijdens de verplichte termijn zijn geen bezwaren ingediend.
Het consortium was de beste inschrijver op basis van prijs en kwaliteit. Sassevaart doet het ontwerp en de bouw van de Nieuwe Sluis voor 753.346.000 euro (inclusief BTW). De sluis wordt 427 x 55 x 16,44 meter groot en binnen het bestaande sluizencomplex in Terneuzen gerealiseerd.
De totale kosten zijn begroot op 934 miljoen euro (inclusief BTW). Nederland betaalt daarvan ruim 190 miljoen euro, Vlaanderen (dat het meest gaat profiteren van de grote sluis doordat grotere schepen straks naar Gent kunnen varen) betaalt het grootste deel: 696 miljoen euro. De Haven van Gent draagt bij in het Vlaamse aandeel van de kosten. De Europese Unie betaalt ruim 48 miljoen euro.