- Advertentie -
- Advertentie -
HomeNieuwbouwMts Rubens: uit de one-stop-shop van Zanen Shipbuilding

Mts Rubens: uit de one-stop-shop van Zanen Shipbuilding

- Advertentie -

Delen

Dit artikel gaat niet over de Rubens van de olieverf maar over die van minerale olie en chemicaliën! Een vlag van Unitas hangt in de mast. Het casco is in Orsova gebouwd en geïnstalleerd door Zanen Shipbuilding BV, waarvan Marcel Zanen de meeste uren draaide achter de tekentafel. Daarnaast is hij installateur, engineer en tot de EBIS-check toe betrokken. Zanen pakt al jaren zoveel mogelijk zelf aan, in samenwerking met een zeer gewaardeerd vast team onderaannemers.

Met deze Rubens erbij heeft Zanen Shipbuilding al negentien jetrunners geleverd, waarvan tien aan GEFO/Unitas. Ondanks de typestandaard is er natuurlijk niet één hetzelfde. Wel is er overal dezelf­de schoonmaakruimte onder de dek-equipment doordat voor de maatvoering tijdens de ontwikkeling van de eerste jetrunner al een luiwagen naast de tekentafel lag.

In de loop der jaren zijn onder andere model, tunnel, roeren en uitvoering ‘bijgeslepen’ tot een tanker die geld opbrengt. De jetrunner Brigantijn, eveneens in huur bij Unitas, bewijst dat door 400 kuub verbruik bij 4.000 vaar- en 7.000 generatoruren. Voeg daar het grote draagvermogen en een blanco uitvalrapport aan toe en de keuze is vanzelfsprekend.

‘Software’

Zanen profileert zich in tot detail doordat er voortdurend aan de uitvoering gesleuteld wordt om het nog beter te doen. Daarbij slagen ze er wel in binnen het budget te blijven. Dat lukt alleen met betrouwbare onderaannemers. Het is een vast team. Zij zijn de ‘software’ van Zanen.

Elke keer gaat het soepeler… minder uren nodig, je hoeft niets uit te leggen aan de jongens. Leo Zanen zit nog vast in het zadel van business en installatie, op de werkvloer echter vind je Marcel, die de ‘leiderstrui’ bij het project draagt.

 

Dockside Shipfacilities

Dockside Shipfacilities verhuurt zijn kade voor de afbouw. De kraanmeester hijst wat materiaal aan dek als we aan boord stappen. Je ziet meteen de eenvoudige uitvoering, ofschoon alles er wél is! Het casco bezit bovengemiddelde kwaliteit. De lijnen stroken, bolder­kasten en boeiingen vloeien. Een slimme lasvolgorde resulteert in dekken en plafonds zo strak als op tekening.

Deze Rubens heeft een scherp gesneden lijn en een tunnel die begint bij spant 40. Er zijn gegal­vaniseerde en gesloten ankerboxen, een stuurrooster in het voorschip, trimplaat boven de Van der Velden-roeren voor meer druk op de roeren c.q. directe besturing. Behalve enkele zinkanodes zit er geen enkele weerstand aan de huid. Een schip waar onvolkomen- en overbodigheden zijn weggestuft.

 

Lijnrecht leidingwerk

Het vooral eenvoudige en lijnrechte leidingwerk siert het tankdek. We tellen acht tanks met deepwell-pompen. Het is een type C, zinksilicaat gecoat met spiralen.

Het Veth-stuurrooster en het pompbedrijf krijgen energie van John Deere-generators. Aan de elektrische installatie en het plaatsen van apparatuur hangt opnieuw het label van EMS.

Koedood Dieselservice leverde de Mitsubishi-hoofdmotor. Anco is hier ook verantwoordelijk voor de uitlaat- en brandstofleidingen. De mannen van Teunis Verveer stelen de show met de aankleding van de EBR-stuurhut en de verblijven. Zanen en de onderaannemers kennen de ins en outs van scheepsbouw en realiseerden met de Rubens evenwicht in praktische uitvoering en duurzaamheid. Ofwel prijs en waarde.

 

Kapitein

Omdat Martin van Zweedens vader onder andere aan het roer stond op de Henricus van Kriesels, is tankvaart hem met de paplepel ingegoten. Opgegroeid in het Zeeuwse Kapelle begon hij niettemin op een mosselkotter. Naar de Wadden heen en weer met ‘goud’ in het ruim. Het was hem een beetje te zout en dus stapte hij als matroos bij de Elinic van Theo Driessen aan boord. Theo was een mentor en leerde hem varen. Vanaf 1999 voer hij als kapitein op diverse schepen.

Waarom nu dit schip, Martin?
“Ik werd gevraagd. Bovendien is het nieuw en luiwagenvriendelijk.”

Wat vind jij het belangrijk aan boord?
“Als team functioneren. Wanneer je dat voor elkaar hebt, zijn veiligheid en plezier in je werk ook gewaarborgd.”

 

tekst en foto’s: Johan de Witte

Delen

- Advertentie -

Meer

Laat een reactie achter

Vul uw opmerking in!
Vul je naam in

- Advertentie -
- Advertentie -

- Advertentie -
- Advertentie -