Mts Monaco: ‘un tres beau navire’

1
nieuwbouwtanker Monaco
Mts Monaco. (foto Media Creators)

Met 135 x 17,50 meter imponeert mts Monaco aan de afbouwkade van Den Breejen Shipyard Hardinxveld. Face to face met de steven zien we een perfecte plaatvoering, zuiver laswerk (spanten laten zich onderhuids zoeken), Scheldehuid-constructie. Alles zo strak als de tekening, fraai werk uit China. Je weet genoeg, een puntgaaf casco. Compliment aan leverancier RensenDriessen Shipbuilding én hun surveyors op de werkvloer.

Tijdens de afbouw bij Den Breejen Shipyard heeft Wilfried van der Drift de regie. Met deze allround en ervaren scheepsbouwer – reeds sinds zijn vijfde te vinden op een scheepswerf – hebben we een afspraak tijdens lunchtijd. Gedurende het consumeren van twee boterhammen kunnen we hem interviewen… meer tijd heeft hij niet. 

“Sorry, maar we moeten opschieten, vertraagde leveringen verhogen de werkdruk. Half juni was de proefvaart. De Monaco is groot en gecompliceerd met alle beschik­bare techniek en twee door YES geleverde 9p 3512C Cat Stage V. Dit technisch uitgebreide systeem vraagt om veel isolatie, inbouw van meerdere tanks en ondanks de enorme machinekamer is het altijd stoeien met de ruimte en dat vraagt creativiteit. We draaien hier zelf de schroefassen, lijnen de motoren en pompen uit.”

Op de vraag wat voor hem nog uitdagend is, antwoordt Wilfried: “Aan vernieuwing werken, en er samen met ons team iets moois van te maken. Op tijd klaar zijn blijft een sport.”
Als zijn telefoon voor de zoveelste keer rinkelt en hem naar de werkvloer roept, is dat een punt achter ons gesprek. 

(foto Johan de Witte)

Volop in beweging

Den Breejen is een thuishaven voor schroef wisselen, schroefas- en stuurwerkreparaties, schadeherstel en klasse maken. Er zijn twee dokken, van 400 en 800 ton, en nieuwe functionele afbouwkades. Twee casco’s worden geïnstalleerd, waarvan de Monaco er één is. De krap vier maanden afbouwtijd kenmerkt de efficiency van de werf. 

Twee chemietankers voor Stolt komen eraan, evenals nog een drietal LPG-tankers voor GEFO. Anticiperen op nieuwe ontwikkelingen leidde voor de scheepswerf tot het
bouwen van alle scheepstypen. De knowhow voor het bouwen van passagiersschepen is ‘wereldberoemd’. Vanaf juli zal een splinternieuw casco worden gecompleteerd tot een state-of-the-art riviercruiser, gepland voor levering in het tweede kwartaal van 2023.

Respectabel 

Eenmaal aan boord van de Monaco ontkom je niet aan de associatie met de ‘beau monde’ van het mondaine vorstendom aan de Middellandse zee. Een schitterend trunkdek. We treffen Mario Braeckman, die samen met echtgenote Bianca aan het roer staat van Marbia Shipping uit Brecht. Het laat zich raden waar de bedrijfsnaam Marbia voor staat! Straks heeft hij tijd voor een interview. 

“Allez, media horen er nu eenmaal bij”, zegt hij. “Kijkt u gerust rond, daarna kunnen we even praten.” 

Natuurlijk hebben we gegoogeld naar de firma: mts Monaco is met deze afmetingen de derde van deze grootte. Er zijn er nog twee van 135 x 15 en één van 11,40 x 110 meter.

De Monaco heeft uitstraling, het is een machtig schip als je op de brug staat, de machinekamers induikt en de schitterende royale verblijven bekijkt. Het stuurhuis is een kapiteinsdroom – hoewel er in de tankvaart niets te dromen valt; er moet gewerkt worden. De ijver spat van het schip.

machinekamer van mts Monaco
(foto johan de Witte)

Familiebedrijf

“We zijn er fier op”, zegt Mario. “Evenals op onze medewerkers. In ons team spelen onze zonen Jonas (20) en Thomas (20) inmiddels een belangrijke rol. Matthias (15) loopt zich warm om zich eveneens voor scheepvaart te bekwamen. Bianca stelt zich verantwoordelijk voor de interieurs en comfort voor de bemanningen. Zelf ben ik het aanspreekpunt en ik ben er voor de lopende zaken.”

“Met de extra inspanning van een nieuwbouw, is vrije tijd een zeldzame luxe. We staan pal naast onze medewerkers. Normaal probeer ik eens in de twee weken de schepen te bezoeken. Geïnteresseerd zijn in hun leef- en werkwereld geeft binding. Naast dat het interessant en sociaal is, kunnen we er indien nodig voor iemand zijn.”

Of hij nog tijd voor hobby’s heeft? Met een lach: “Helaas geen tijd voor.”

Ze stonden wel aan de Hoek toen het casco arriveerde. “Ja dat wilden we niet missen. We zijn ook enthousiast om als gezin te genieten.”

Bianca vertelt wie het schip heeft betimmerd: “De firma Hoogendoorn uit Werkendam. Dat zijn vakmensen waar we uitstekend mee zijn overeengekomen. Zoals het hele schip is de uitvoering functioneel, alles aanwezig, niettemin is er ook ‘eenvoud en duurzaamheid’ ingetimmerd.” 

De open dag was op 17 juni. Bianca doopte het schip. “Een bescheiden feestje.” De Monaco gaat varen voor NAVAL Inland Navigation Antwerpen.

tekst: Johan de Witte

Kijk voor technische gegevens en de bouwers en leveranciers op Vlootschouw.nl.

1 reactie

  1. Mooie naam voor een schip, ik heb zelf in de jaren 60 op een kempenaar gevaren de naam van dat schip was Monaco een schip van Verbrugge uit Antwerpen Berchem.
    Ik wens de eigenaren en bemanning veel voorspoed en een goede vaart toe.

Laat een reactie achter

Vul alstublieft uw commentaar in!
Vul hier uw naam in

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.