- Advertentie -
- Advertentie -
HomeNieuwsMSC krijgt ruimte in Deurganckdok

MSC krijgt ruimte in Deurganckdok

- Advertentie -

Delen

MSC gaat zijn activiteiten in Antwerpen concentreren in het Deurganckdok op de linker Scheldeoever. Daarvoor kreeg de Zwitserse containerrederij deze week groen licht van de raad van bestuur van het Havenbedrijf. De verhuizing is nodig om de verdere groei van MSC in Antwerpen mogelijk te maken.

P3-alliantie
Aan het Delwaidedok liep MSC tegen zijn grenzen aan. Met de toenemende schaalvergroting van de containervaart gaf MSC eind vorig jaar te kennen naar een locatie vóór de sluizen te willen uitwijken. Dat Maersk en CMA CGM, de andere partijen uit de P3-alliantie waar MSC deel van uitmaakt, hun huidige en toekomstige goederenstromen eveneens behandelen aan het Deurganckdok, maakte de keuze voor deze locatie logisch.

(foto Wikimedia/Alf van Beem)

MSC was met 4,5 miljoen behandelde TEU in 2013 de grootste containerklant van de Antwerpse haven. In 2010 bereikte de rederij in haar home terminal aan het Delwaidedok de maximaal mogelijke capaciteit, waardoor er sinds 2011 stagnatie van de groei optrad. MSC zag zich genoodzaakt om zijn groei deels af te wentelen naar andere havens in Noordwest-Europa.
Toch besloten de P3-partners eind vorig jaar meer loops via Antwerpen te organiseren. Ook zonder het P3-concept was de verhuizing van MSC naar een nieuwe en ruimere locatie wenselijk aangezien de Zwitsers hun toekomstige groei in de Benelux-regio willen uitbouwen in Antwerpen.

PSA Antwerp
De verdere groei van de MSC-volumes en van de andere P3-partners is van groot belang voor de Antwerpse haven. Uit onderzoek is gebleken dat de toegevoegde waarde die de rederij creëert 2,69 euro per ton bedraagt. In 2013 zou dit betekenen dat de activiteiten van MSC 154,1 miljoen euro per jaar genereren.
Ook voor de werkgelegenheid is MSC van belang: in 2013 werden maar liefst 10.602 mensen rechtstreeks door MSC-activiteiten tewerkgesteld. De uit de verhuizing voortvloeiende groei zou naar schatting nog eens 760 voltijdbanen creëren.
De MSC Home Terminal is een joint venture tussen Terminal Investment Limited (TIL) en containerbehandelaar PSA Antwerp. PSA Antwerp is ook de concessionaris van de westzijde van het Deurganckdok. Om de verhuizing juridisch technisch vlot te laten verlopen, is beslist dat PSA Antwerp zijn huidige concessie aan het Deurganckdok zal overdragen aan een nieuwe vennootschap: PSA DGD. Dat is een dochtervennootschap van PSA, waarin ook TIL een participatie neemt.

Extra concessie
De naam MSC Home Terminal zal de verplaatsing evenmin overleven: aan de westzijde van het Deurganckdok wordt het de MSC PSA European Terminal (MPET). De joint venture PSA DGD kan aan de westzijde van het Deurganckdok beschikken over een capaciteit van meer dan 7 miljoen TEU. Met de vooropgestelde groeiprognoses – onder meer de bijkomende P3-volumes en de groeiverwachtingen voor de MSC Home Terminal en de P3/Maersk-diensten – zal deze capaciteit snel volledig benut zijn, verwacht het Havenbedrijf. ‘Het ter beschikking stellen van bijkomend terrein aan MSC en de andere P3-partners dringt zich dan ook op.’
Het Havenbedrijf heeft daarom besloten om het nog grotendeels onbenutte deel van de concessie aan de oostzijde van het Deurganckdok tijdelijk uit de lopende concessie van Antwerp Gateway te lichten en dat deel in concessie te geven aan de nieuwe MPET.
De reservering is voor zeven jaar. Maar die periode kan verlengd worden indien Antwerpen op dat moment geen gelijkwaardig alternatief aan MPET kan aanbieden. Ook AntwerpGateway beschikt in deze opzet nog over groeicapaciteit voor de volgende jaren.

Als alles volgens plan verloopt, zal de verhuizing van MSC naar de linker Scheldeoever eind 2015 zijn afgerond. Gezien de strategische waarde van het Delwaidedok start het Havenbedrijf een markttoetsing om na te gaan welke mogelijkheden er zijn voor de invulling van deze diepzee-locatie.

Delen

- Advertentie -

Meer

Laat een reactie achter

Vul uw opmerking in!
Vul je naam in

- Advertentie -
- Advertentie -

- Advertentie -
- Advertentie -