Vanaf het sluispad in Willemstad zien we het nieuwe ms Maasvallei terugkeren van de probleemloos verlopen geladen proefvaart. De eerste indruk die het schip reeds van verre maakt als het met een mooie snor voor de boeg komt aanvaren: een mooi afgebouwde en vooral bovengemiddelde, stoere Chinees.
De machineruimte op het voorschip. (foto’s Hans Heiligers)
Het was daar aan boord een gezellige drukte. Nadat de familie en bekenden van boord waren, werd er hier en daar nog een laatste servicepuntje op een of andere i gezet. Bovendien moest er nog worden gevaren zodat er even geen tijd was voor een gesprek met Theo de Goeij. Hij was met deze geladen proefvaart weer aan de reis na twee jaar aan de wal. Het werd dus wel weer eens tijd om te gaan varen.
Markerink
Het is de tweede nieuwbouw van de familie die de naam Maasvallei draagt. Ook nu is het casco geleverd door Rensen Shipbuilding. Het is van het type Innuendo en heeft een maatvoering van 135 x 11,45 meter en een holte van 4,24 meter.
De Maasvallei is afgebouwd bij Markerink in Lobith. Alexander Markerink heeft zijn best gedaan om de Maasvallei in Lobith zo goed mogelijk aan Theo de Goeij af te leveren. Alexander heeft met veel plezier voor de familie gewerkt.
We spreken wat bekenden, onder wie Rolf Maliepaard, algemeen directeur van De Waal
Machinefabriek en Scheepstechniek. Aan boord bevinden zich heel wat rood-wit-blauwe naamplaatjes van Stuwa. De Waal leverde ondermeer de schroefasinstallatie, de schroefas-seals en de R3 dynamic-roeren. Maliepaard vindt een proefvaart nog altijd leuk. Toch kan hij moeilijk alle uitnodigingen accepteren; hij zou daarvoor dan bijna twee maal per week andere activiteiten moeten laten liggen en dat kan natuurlijk niet.
Snelle wasbeurt
Ook Veth Propulsion is goed vertegenwoordigd aan boord. In de machineruimte van het voorschip heft het Papendrechtse bedrijf twee Veth-Jet-boegschroeven geplaatst van het type 4-K-1200. Die moeten onder alle omstandigheden de 135 meters Maasvallei op de juiste wijze laten navigeren. Gelet op het plaatje op de twee Caterpillars moet dat een betrouwbare combinatie worden. Daarop staat te lezen dat de twee Caterpillar C18-motoren ieder 608 pk leveren voor de boegschroefinstallaties. In combinatie met door All Pumps Holland geleverde Victor dekwas- en ballastpompen zorgen de boegschroefinstallaties eveneens voor een snelle wasbeurt van de ruimen.
Acrobaten
De mannen van Pon zijn op het achterschip in de machinekamer, waar ze met hun meetapparatuur nog een laatste check doen. Ze beschikken daartoe over geavanceerde apparatuur die in meerdere, mooie aluminium koffertjes zit. Als ze daarmee later via de trap langs de dukdalf omhoog klimmen om van boord te gaan, blijken ze nog een tweede vak te beheersen: het zijn eveneens acrobaten.
Als ze veilig op de wal zijn aangeland, laten ze twee goed verzorgde Caterpillars achter van het type 3508B-Dita. Bij 1600 toeren zijn deze motoren goed voor 1065 pk per stuk. Ook John Deere is aan boord vertegenwoordigd: er zijn twee generatorsets van 60 kVA geplaatst.
In het door Alubouw geleverde stuurhuis dwingt het timmerwerk van Hoogendoorn voor de zoveelste maal respect af voor de wijze waarop een kunstwerk is geplaatst in de vorm van een karaktervolle lessenaar. Die is van notenhout gemaakt.
(Hans Heiligers)