Schepen met een laadvermogen van 700 ton kunnen binnen vier jaar hun lading vervoeren over Kanaal Almelo-De Haandrik. De provincie Overijssel gaat het kanaal uitbaggeren, wachtplaatsen aanpassen en aanleggen en vijf bruggen vervangen. Daarop aansluitend heeft de gemeente Hardenberg besloten de haven van Hardenberg uit te baggeren en zo terug te brengen op de oorspronkelijke diepte van 3,10 meter.
Om de Hardenberger haven op gewenste diepte te brengen moet ongeveer 60 centimeter slib worden weggebaggerd. De baggeraars gaan verder aan de slag in het Kanaal Almelo-De Haandrik, dat zij omstreeks een halve meter dieper uitbaggeren. Ook wordt de bodem van het kanaal met enkele meters verbreed.
Bruggen
Om de doorvaartbreedte te vergroten, moeten er vijf bruggen in het kanaal worden vervangen. Dit zijn de bruggen Beerzerveld en Kloosterdijk in Ommen en de bruggen Bergentheim, Emtenbroekerdijk en Hoogenweg in Hardenberg. Verder gaat de provincie bruggen voorzien van wachtplaatsen om snel van en aan boord te kunnen komen.
“Met deze aanpassingen aan Kanaal Almelo–De Haandrik willen wij het goederenvervoer over water stimuleren”, zegt gedeputeerde Job Klaasen. “Dit is niet alleen belangrijk voor de economische ontwikkeling in dit gebied, maar ook goed voor het milieu en de bereikbaarheid in Overijssel. Elk 700-tonsschip betekent 35 vrachtwagens minder op de weg.”
19 miljoen euro
De werkzaamheden zijn naar verwachting op 1 januari 2014 afgerond. De kosten bedragen ongeveer 19 miljoen euro. Tijdens de werkzaamheden wordt het kanaal niet gestremd; wel is oponthoud mogelijk of bijvoorbeeld tijdelijke éénrichtingsvaart.
(Jan Johan ten Have)