Stephan le Sage, die een dag in de week aan het BVB verbonden is als vormgever/DTP’er, heeft afgelopen jaar voor zijn eindscriptie een onderzoek gedaan naar de haalbaarheid om organische meststoffen per binnenvaartschip te exporteren. Stephan studeert Commercieel Management aan de Zuyd Hogeschool in Sittard en hoopt met deze eindscriptie zijn studie af te ronden.

Hij is begeleid door Miranda Volker, die als logistieke consultant aan het BVB verbonden is. Samen hebben ze de probleemstelling geformuleerd en gesprekken gevoerd met diverse spelers in de markt.
Wetsverandering
De aanleiding voor het onderzoek is een wetsverandering in de meststoffenwet die in januari 2014 van kracht is geworden. Hierin worden bedrijven die organische mest produceren verplicht om 20-30 procent van hun productie te exporteren. De agrarische sector heeft de vraag bij het BVB neergelegd of de binnenvaart in dit transport een rol kan spelen. 20-30 procent van de afzet bij boeren betekent al snel honderdduizenden tonnen mest per jaar. Dat zou een mooie kans zijn voor de binnenvaart.
Het BVB heeft dit gegeven serieus opgepakt en Stephan eerst een vooronderzoek laten uitvoeren. Uit dit onderzoek is gebleken dat export per binnenvaartschip voor het product goed mogelijk is. Hierin kwam de regio Berlijn naar voren als haalbaar in verband met de goede bereikbaarheid over water.
Berlijn
Er moest wel aan een aantal verschillende randvoorwaarden voldaan worden. Deze uitkomst was aanleiding om een vervolgonderzoek te doen en dit toe te spitsen op de regio Berlijn. De vraag die onderzocht is, was:
Welke factoren moeten beïnvloed worden zodat de afzet van meststoffen met de binnenvaart kan worden geëxporteerd naar de omgeving Berlijn en is dit bedrijfseconomisch interessant voor de handelaar?
De belangrijkste uitkomst uit het onderzoek is dat er eigenlijk geen technische of financiële bezwaren zijn om de meststoffen per schip te vervoeren naar Duitsland. Mits er aan een aantal voorwaarden voldaan wordt, zoals dat het schip GMP+ goedgekeurd is alvorens het de meststoffen laadt.
Laatste zetje geven
Een knelpunt waar vooral tegenaan gelopen wordt, is de mindset van de handelaren van meststoffen. Vanuit het project Maatwerk Voorlichting Binnenvaart heeft het BVB ook bij andere cases deze ervaring. De verladers zijn gewend om het product te laten vervoeren via de weg en hebben hiervoor hun vaste relatie met vervoerders.
Door de binnenvaart toe te voegen in de keten veranderen het proces en de manier van vervoer. Veel wegtransporteurs zien de binnenvaart ook als concurrentie en niet als aanvulling. Kortom: deze mindswitch zal eerst aangepakt moeten worden.
Advies op maat en persoonlijke gesprekken kunnen hier aan bijdragen. Tevens kan het uitvoeren van een pilot dat laatste zetje geven. Op termijn wordt gekeken of dit haalbaar is. Dit valt buiten de afstudeerstage van Stephan, maar was wel een van zijn aanbevelingen in zijn scriptie.