HGK Shipping en Havenbedrijf Rotterdam hebben een overeenkomst getekend om samen duurzame vervoersconcepten over het water te stimuleren tussen de zeehaven en het achterland.
De focus komt te liggen op waterstoflogistiek en de reductie van CO2-uitstoot. Daarvoor zetten ze innovatieve aandrijfconcepten en digitalisering in. Deze onderwerpen zijn volgens de partijen van cruciaal belang voor een betrouwbare en duurzame bevoorrading van de industrie en stabiele logistieke ketens tussen Duitsland en Nederland en elders binnen Europa.
Vergroening
In de Keuls-Rotterdamse samenwerking gaan Europa’s grootste binnenvaartonderneming en Europa’s grootste zeehaven onder meer onderzoeken hoe de vraag naar vervoer, opslag en overslag van alternatieve energiebronnen zich zal ontwikkelen. Ook de vergroening van de binnenvaartvloot door innovaties en het gebruik van hernieuwbare brandstoffen is daarbij een belangrijke factor. Zo willen ze een betrouwbare toeleveringsketen voor waterstof en hernieuwbare brandstoffen realiseren om de energietransitie te bevorderen.
Informatie uitwisselen
HGK Shipping en Havenbedrijf Rotterdam willen ook de transparantie in de keten vergroten door processen efficiënter, flexibeler en duurzamer te maken. Naast het uitwisselen van eigen informatie – bijvoorbeeld over de hoeveelheden en soorten goederen die worden vervoerd en overgeslagen – willen ze ook andere spelers meenemen. Dit gebeurt door samenwerking in digitale platforms voor de communicatie en informatie-uitwisseling tussen alle partners in de logistieke keten. Die kunnen ook bijdragen aan standaardisatie in het achterland.
Cruciale rol voor binnenvaart
Commercieel directeur Matthijs van Doorn van Havenbedrijf Rotterdam zegt: “Wij zijn erg blij met deze intensieve samenwerking met HGK Shipping. Grensoverschrijdende initiatieven met sterke en ambitieuze partners op het gebied van energietransitie en digitalisering zijn van het grootste belang om ons doel te bereiken en in 2050 een CO2-neutrale haven te zijn.”
“De binnenvaart speelt een cruciale rol in de levering van waterstof aan de Europese markt en tegelijkertijd heeft deze sector de beste papieren om dit op een duurzame en efficiënte manier te doen door op alternatieve brandstoffen te varen en innovatieve technieken te gebruiken.”
Waterstofhaven
“De haven van Rotterdam speelt een sleutelrol in de toelevering van waterstof aan de Europese industrie”, vindt ook Steffen Bauer, CEO van HGK Shipping. “Als belangrijke waterstofhaven is Rotterdam afhankelijk van efficiënte achterlandverbindingen, die wij als HGK Group via de waterwegen verzorgen.”
“Samen kunnen wij de toekomstige aanvoerstromen van de Europese industrie ontwikkelen en zo zorgen voor een betrouwbare en veilige toegang tot hernieuwbare energiebronnen. Bovendien biedt deelname aan initiatieven op korte en middellange termijn de mogelijkheid om de CO2-uitstoot in het proces te verminderen, de digitaliseringsgraad te verhogen en een transparante waardeketen tot stand te brengen.”