Samen met familieleden, vrienden en zakelijke relaties hebben Lothar en Regina Windheuser in Duisburg de doop van hun nieuwe tanker gevierd. “De Regina-W II is een schip voor de toekomst”, aldus het Duitse schippersechtpaar.
Het gebeurt niet vaak dat een Duitse particulier een nieuw schip in de vaart brengt. Lothar en Regina Windheuser zijn er dan ook trots op. “En dat zonder financiële tussenkomst van een bevrachter”, geven ze aan. “We financieren dit uitsluitend met eigen kapitaal en met de hulp van de bank.”
De Regina-W II voor anker in Duisburg. De thuishaven van de tanker is Marktheidenfeld.
Hun bedrijf, de Relo Tanschifffahrt GmbH, was al eigenaar van de tanker Regina-W, die ze ‘Lotje’ noemen. “Toen ik hem kocht, heette hij nog Charlottenburger Tor”, licht Lothar toe. “We vonden de roepnaam Lotje wel leuk en hebben hem behouden. De bemanning van de Lotje is al jaren bij ons in dienst.”
Existentievrees
Had men Lothar een jaar of vijf geleden naar zijn toekomstplannen gevraagd, dan had hij waarschijnlijk met geen woord gerept over een nieuwe tanker. Hij had dan ook nooit gedacht dat hij nog eens aan een nieuwbouw zou beginnen.
Maar toen BP in 2007 meedeelde vervroegd te willen overschakelen op dubbelwandige tankers sloeg de onzekerheid toe. “In die tijd voeren wij met de Lotje veel voor Shell, dat in navolging van BP eveneens plannen bekendmaakte voor een versnelde overgang naar dubbelwandig. Ik ben sinds 24 jaar zelfstandig en nog te jong om te stoppen. Mijn enkelwandige tanker verkopen en nog een paar jaar in loondienst varen, zag ik niet zitten. Er zat dus maar één ding op: in een nieuwe tanker investeren. Onze Lotje is de laatste jaren dan wel flink gemoderniseerd, maar een dubbelwandige tanker is het niet!”
Vlotte afbouw
Op de Europort Maritime in Ahoy Rotterdam raakte Windheuser in gesprek met vertegenwoordigers van Groningen Shipyard. “Ze kwamen met een mooi aanbod en hebben mijn schip zonder nonsens gebouwd. Ik ben zeer tevreden over de kwaliteit en de service. De Regina-W II is zelfs een week vroeger opgeleverd dan gepland. We hebben inmiddels al negen reizen achter de rug en die zijn uitstekend verlopen. Alleen hebben we door het lage water nog niet volledig kunnen laden.”
Mevrouw Windheuser doopt de nieuwe tanker. (foto’s Sarah De Preter)
Hoewel de Regina-W II een type C-tanker is, is Lothar niet meer van plan om nog in de chemie te stappen. Zijn nieuwbouw vervoert minerale producten en wordt bevracht door de firma Sötje uit Hamburg. Het schip heeft een capaciteit van 2.716 ton en is voorzien van de nieuwste technische snufjes. Het vaart continu, waarbij twee ploegen van elk vijf man elkaar om de drie weken aflossen.
Omdat Lothar en zijn echtgenote voorlopig ook zelf nog varen, hebben ze achterop twee ruime, gescheiden woningen laten bouwen: één voor een voltallige bemanningsploeg en één voor zichzelf. Daarmee houdt de Regina-W II qua wooncomfort het midden tussen een passagiersschip en een rederijschip.
Meesterwerk
Tijdens de doopplechtigheid in Duisburg bedankte Lothar iedereen die heeft meegeholpen aan de vlotte en snelle bouw van de tanker. “We mogen er trots op zijn”, aldus de schipper. Ook binnenvaartaalmoezenier Dietger Lerch prees de moderne tanker en noemde die een “meesterwerk van menselijke creativiteit”.
Binnenvaartaalmoezenier Dietger Lerch en Lothar Windheuser.
Hij wenste de bemanningsleden een goede vaart en drukte hen op het hart altijd voorzichtig te zijn. “Dit schip trotseert natuurkrachten die de mens nooit helemaal kan intomen”, aldus Lerch. “Het is in staat goederen veilig en snel van a naar b te brengen en mensen comfortabel te vervoeren. Toch blijft het bevaren van de rivieren altijd verbonden met risico’s. Laten we daarom niet alleen op de mens, maar ook op God vertrouwen en de grenzen van de natuur respecteren.”
(Sarah De Preter)