In één oogopslag wordt duidelijk dat het casco van het nieuwe motorcontainerschip Acadia klasse heeft. Een fraaie lijn van steven tot spiegel, klassiek mooi gevormd, strak in de huid, bergplaat en denneboom bewijzen de slimme lasvolgorde. Kortom kwaliteit, de basis waarop je kunt bouwen en van kan genieten.
De Centromost River Shipyard in Plock realiseerde het casco. Gearriveerd in Holland was er niet direct een eigenaar en lag het 110×11.45 meter grote schip een jaar in de wachtkamer. Hendricks Scheepsbouw BV uit Gorinchem kwam tot een deal met SDS Acadia BV waarbij Koedood Dieselservice als hoofdaannemer tekende voor afbouw.
Waarom Koedood en Hendricks ? Omdat de Acadia nummer drie is binnen 10 jaar die Koedood en Hendricks voor Heuvelman heeft geleverd en afgebouwd, daarnaast wordt dit de achtste Mitsubishi in deze firma. Voeg minimaal motoronderhoud en maximale service toe en de relatie Heuvelman-Koedood is glashelder. De relatie met scheepsbouwer Hendricks stamt zelfs al uit de jaren 80.
Wanneer we Henk Heuvelman bellen en vragen of hij tijd heeft voor een interview vaart hij met MCS Caronia dwars van de Waalhaven. Geen tijd dus. ‘Maar m’n zoon Stephan en Jacco Stout zijn aan boord, ik geef door dat je er aan komt.’
Stephan lijkt niet zo’n klein beetje op zijn vader, maar dat is hem overeenkomstig zijn reactie al een miljoen keer verteld. Stephan startte zijn carrière op de Jantina, was jaren geleden betrokken bij de spectaculaire ‘selfmade afbouw’ van de Caronia en is zowel schipper als manager. Stephan kent de ins and outs van HTS Group dat met zeven familieleden plus gewaardeerde aanhang en medewerkers een familiebedrijf pur sang is.
Waarom dit nieuwe schip? ‘Eenvoudig omdat HTS er werk voor heeft. Onze drive is zoveel mogelijk per schip en dat is ook hard nodig omdat bij het minste beetje groei het wegverkeer vastloopt.’ Begeleid jij de afbouw? ‘Nee, dat doet schipper Jacco Stout. Samen met Koedood die alles in huis heeft om een schip af te bouwen komt dat helemaal goed. We kozen voor een normale voortstuwing, katalysator voorbereid. Manoeuvreren wordt vergemakkelijkt door een Veth-Jet 1300. Oechies Elektrotechniek heeft de gehele installatie en het aansluiten van Alphatron apparatuur geregeld. De V 16 Mitsubishi is 1700 pk. Sturen doen we met roeren van Scheepswerf Boer. Misti leverde spudpalen en de autokraan. De Kampers stuurhut heeft een slag van 10.80 meter waarbij een 5e laag mogelijk is. Omdat kwaliteit geen toeval is voor Hoogendoorn Interieurbouw vroegen we hen om het comfort te realiseren.’
Metamorfose
Jacco Stout kom uit Waarde, Colinda Stout van Yerseke. Beiden ervaren de metamorfose van casco naar compleet schip als een maandenlang proces van beslissen en schoonmaken, weer opnieuw verven en prakkiseren over de uitvoering dat het maar zo mooi mogelijk wordt binnen het raam van wetgeving. Elke dag wordt het méér schip en méér woning. Colinda: ‘Ik krijg een schitterende keuken, het meubilair en inrichting heb ik samen met Jacco en Hoogendoorn uitgezocht. Er is zoveel moois om uit te kiezen. Heerlijk. Ik kan niet wachten om er in te wonen.’ Je hebt al een paar schoenen versleten als eindelijk de motor wordt gestart.
Jacco Stout vaart graag, heeft ambitie en legt de lat qua onderhoud vrij hoog. ‘Ik kwam hier op m’n 16e in opleiding en ben nu 12 jaar bij dit bedrijf dat investeert in medewerkers. Vanzelfsprekend kreeg ik ruimschoots de gelegenheid om mijn papieren te halen.’
Modal shift
Na 15 jaar HTS scheepvaart, logistiek, wegtransport, bevrachting en terminalbeheer in Gorinchem en Brussel vervoeren de acht eigen en twintig huurschepen onder de vlag van HTS reeds grote partijen lading, die voorheen per as gingen. Vreugdenhil Dairy Foods – een wereldspeler op het gebied van hoogwaardige melkpoeders en zuivelingrediënten – is de buurman van HTS in Gorinchem en vervoert na jaren logistieke voorbereiding ongeveer 80% van de productie – tientallen containers dagelijks – via de HTS-terminal. De HTS-Terminal is hiertoe logistiek aangepast.
(tekst en foto Johan de Witte)