Mabel is er klaar voor

0
(foto Media Creators)

Na de ‘gewone‘ proefvaart op 29 mei volgde op 2 juni de sea trial van de Mabel. De door de VEKA Group gebouwde bunkertanker doorstond ook al die tests moeiteloos, zodat Burando Barging het schip in gebruik kon nemen. 

De type C-tanker is 110 meter lang en 11,45 meter breed. De acht tanks hebben een gezamenlijke inhoud van ruim 3.000 m³. Het schip is uitgerust met een semi-dubbel leidingwerk, dat VEKA in samenspraak met de opdrachtgever ontwierp. De thermische olie­leidingen op het tankdek zijn van roestvaststaal.

De Mabel is gebouwd op basis van de ‘VEKA Vortex’-innovatie. “VEKA Vortex combineert een aantal innovaties die we de afgelopen jaren hebben ontwikkeld”, legt de werf uit op zijn Facebook-pagina. “Naast het feit dat het schip meer lading kan dragen vanwege de geoptimaliseerde romp, heeft het ook een brandstofbesparing van 20 procent door zijn vorm.”

Derde schip

Dit is het derde schip dat de Werkendamse werf dit jaar voor Burando Barging opleverde. Eerder kwamen de Aimee en de Emma in de vaart. Dat zijn twee zusterschepen, geschikt voor de estuaire vaart. De Aimee kwam begin dit jaar in de vaart; daarna was het de beurt aan de Emma. Nu sluit de Mabel de rij. De schepen versterken de groeiende vloot van Burando Barging.

De voortstuwingsmotor is een Caterpillar 3512C, afkomstig van Pon Power. Die is goed voor 1.420 pk. De keerkoppeling (WAF 665 L) komt van Reintjes Benelux. Damen Marine Components leverde de roeraandrijving en de twee hydrodynamische profielroeren, plus het stuurpaneel (inclusief roerstandaanwijzer en hydraulisch aggregaat). Van Blokland Non-Ferro komen de U-bundelkoelers en een oliekoeler.

European Pump Services tekent voor twee EPS/Bornemann ladingpompsystemen met elk een capaciteit van 375 m3/uur. De sets zijn geschikt voor lichte producten tot stookolie bij een maximale druk van 8 bar. Daarnaast heeft EPS een EPS/Bornemann-pompsysteem van 80 m3/uur geleverd. De pompen worden aangedreven door drukvaste ABB-elektromotoren. All Pumps Holland leverde een volledig Victor-pompenpakket.

Kampers Shipyard is verantwoordelijk voor het stuurhuis met hefgeleidekokersysteem. Beerens Handelsonderneming leverde onder meer de dakradarmast, stuurhuistrap, heklichtbeugel, scharnierbare boordlichtbakken, hoogglans sierpijpen/uitlaten en de davit. Van Dijvler Materiaal zijn de lieren afkomstig.

Ramen

OMRU leverde de ramen. Dik den Hollander Maritiem verzorgde de vloerbedekking in de gehele woning en het stuurhuis, alle raambekleding en zonwering, de matrassen en de levering van het interieur. Willemsen interieurbouw & scheepsbetimmering deed de isolatie en betimmering.

Artco Painting deed het schilder- en coatingwerk. WindeX Engineering verzorgde de airconditioning, overdrukinstallatie en de rvs klaproosters.

Article bottom ad

Laat een reactie achter

Please enter your comment!
Please enter your name here

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.