Ook de binnenvaart wordt ingeschakeld voor de aanvoer van stenen. Hier wordt de Challenger gelost in de Yangtzehaven. (foto’s MGR)
De aanleg van Maasvlakte 2 ligt op schema. Er is inmiddels 129 miljoen kuub zand opgespoten. Er wordt ook al gewerkt aan de bouw van de diepzeekade voor de toekomstige containerterminal RWG (Rotterdam World Gateway). De aanleg van de 550 meter lange dedicated barge/feeder-kade begint binnenkort.
Havenbedrijf Rotterdam en PUMA lieten vandaag de vorderingen aan de pers zien. Hier wordt PUMA’s projectdirecteur Jaap Dekker geïnterviewd door TV Rijnmond.
Verder zijn onder de Yangtzehaven tunnels geboord voor (pijp)leidingen en kabels zodat Euromaxx en MOT aangesloten blijven zodra de Yangtzehaven wordt doorgestoken. Als de werkzaamheden volgens planning blijven verlopen, worden de eerste containers bij RWG in 2013 overgeslagen. Voor de tweede containerterminal die op Maasvlakte 2 komt, van APMT, wordt momenteel het zand opgespoten.
Het merendeel van de 7 miljoen ton stenen die voor de 3,5 kilometer lange harde zeewering aan de noordwestkant worden gebruikt, is uit Noorwegen afkomstig. Ongeveer 200.000 tot 300.000 ton komt uit België (Maas) en Duitsland (Middenrijn). Dat deel wordt met binnenschepen aangevoerd naar het stenendepot in de Yangtzehaven.
Blokkendam
Bovenop het talud van ‘stenig duin’ komt een blokkendam. Daarvoor worden de 40 ton zware en 2,50×2,50×2,50 meter grote betonblokken hergebruikt van de bestaande Maasvlakte. Het gaat in totaal om circa 20.000 blokken. De eerste duizend daarvan liggen nu al op het opgespoten zand te wachten op hun tweede leven.
De blokken uit de bestaande zeewering worden hergebruikt. De eerste duizend zijn al uit het water gevist en op het opgespoten zand geparkeerd. ‘Luxor’ en ‘Stonehenge op de Maasvlakte’ wordt de groep genoemd door medewerkers van PUMA.
De groep betonblokken heeft al minstens twee bijnamen: ‘Luxor’ (naar de piramideblokken in de Egyptische plaats) en ‘Stonehenge op de Maasvlakte’ (naar het megalithisch monument uit de jonge steentijd in Engeland). Zo noemen medewerkers van Projectorganisatie Uitbreiding Maasvlakte (PUMA) de opmerkelijke stenenverzameling. PUMA is het samenwerkingsverband van de waterbouwers Boskalis en Van Oord, dat verantwoordelijk is voor de bouw van de eerste fase van Maasvlakte 2. Eind juni start een speciaal ontworpen kraan, Blockbuster geheten, met het plaatsen van de blokken.