Vlaanderen zet Watertruck in

0

De Vlaamse ministers Ingrid Lieten en Hilde Crevits hebben het project Watertruck gelanceerd, een vaarconcept voor duwbakken dat is afgestemd op de kleine vaarwegen tot 1350 ton.

Bij Watertruck staat het wegvervoer model voor de binnenvaart. Duwboten worden ingezet als trekkers in het wegvervoer. Om rendabel te zijn moeten ze zoveel mogelijk varen. De duwbak fungeert als een oplegger, die ook de rol van tijdelijke opslagplaats kan vervullen.

Geen woonruimte aan boord nodig
“Op kleine waterwegen kunnen gemiddeld twee duwbakken voortgeduwd worden, wat zo’n 120 vrachtwagens van de weg houdt”, aldus innovatieminister Lieten. “Duwbakken hebben een grotere flexibiliteit dan klassieke binnenschepen. Ze kunnen blijven liggen tot de gewenste vulgraad bereikt is om dan in konvooi hun traject verder te zetten. Een bijkomend voordeel is dat de schippers elke dag naar huis kunnen waardoor de job aantrekkelijker wordt. De laadcapaciteit van de combinatie duwboot en duwbak neemt gevoelig toe omdat er geen woonruimte meer nodig is.”
Het vaarconcept wordt de komende 3,5 jaar verder uitgewerkt door het Vlaams Instituut voor de Mobiliteit (VIM) in samenwerking met Europese partners. Het project wordt deels gesubsidieerd door de Europese Unie. Het VIM zal Watertruck aan de markt toetsen en uitrollen.

Article bottom ad

Laat een reactie achter

Please enter your comment!
Please enter your name here

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.