“Maak natte infrastructuur klimaat- en toekomstbestendig”

0
In 2018 ondervonden de binnenvaart én verladers veel last van de lange periode met laagwater. (archieffoto Tim Klehr)

Bij langdurige perioden van laag water wordt het belang van de binnenvaart voor het vervoersysteem en de industrie overduidelijk. Onderzoek door Erasmus UPT in opdracht van CBRB en BLN-Schuttevaer toont dat investeringen in een toekomstbestendige natte infrastructuur broodnodig is.

De kans is groot dat de perioden met lage waterstanden op de Rijn steeds langer duren en steeds frequenter voorkomen. Het Centraal Bureau voor de Rijn- en Binnenvaart en Koninklijke BLN-Schuttevaer besloten de Erasmus Universiteit opdracht te geven om de economische impact van laagwater in kaart te brengen na de uitzonderlijke lange periode van laagwater in 2018.

2,8 miljard euro schade

Erasmus UPT concludeert in het onderzoek Economische impact laagwater dat die extreme laagwaterperiode een forse financiële en economische impact in Nederland en Duitsland heeft gehad. Het totale verlies was 2,8 miljard euro.

In het onderzoek is niet alleen gekeken naar het effect voor de binnenvaartsector, maar ook naar de financiële en economische impact voor verladers en de maatschappij als geheel. Circa 2,2 miljard euro van het verlies komt door productievermindering bij bedrijven die grondstoffen over water aangeleverd krijgen. Ook zijn er aanzienlijke kosten gemaakt voor de inzet van extra schepen en andere modaliteiten (circa 0,5 miljard). Na afloop van de laagwaterperiode hebben bedrijven nog aanvullende kosten gemaakt om de strategische voorraden weer aan te vullen. Dat kostte ongeveer 0,1 miljard euro.

Ladingverlies

Verladers geven aan een deel van hun lading structureel naar andere modaliteiten te verplaatsen en verder in te zetten op vergroting van de voorraadcapaciteit. De binnenvaart wil haar positie als betrouwbare vervoerspartner behouden en ladingverlies voorkomen.

Ondernemers kijken hoe het draagvermogen van schepen tijdens laagwater vergroot kan worden, maar de mogelijkheden hiertoe zijn beperkt omdat specifieke laagwaterschepen bij normale waterstanden veel minder kunnen vervoeren dan normale schepen.

Toekomstbestendige infrastructuur

Door klimaatverandering zullen laagwaterperioden in de toekomst vaker voorkomen en langer duren. Nu, op dit moment, in 2020 zucht de binnenvaart ook al weer onder de droogte, waarschuwen CBRB en BLN-Schuttevaer. “Willen Nederland en Duitsland hun koppositie in de logistiek en als doorvoerland behouden, zullen rivieren zoals de Rijn en de Waal beter bestand gemaakt moeten worden tegen laag water en zijn infrastructurele maatregelen hard nodig.”

“Vervoer over water zorgt voor minder files en is een klimaatgunstige vervoersvorm. Investeren in een toekomstbestendige en klimaatbestendige infrastructuur is daarom investeren in duurzaamheid en mobiliteit.” Gesteund door het onderzoek pleiten BLN-Schuttevaer en CBRB bij de overheid voor het toekomstbestendig maken van de natte infrastructuur.

Article bottom ad

Laat een reactie achter

Please enter your comment!
Please enter your name here

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.