Dinsdag 12 december is in Gent de Luna van het Nederlands Loodswezen gedoopt door Ann Fritsché, de echtgenote van Daan Schalck, CEO van North Sea Port. North Sea Port is de naam van de havenbeheerder die op 1 januari 2018 ontstaat door de fusie van de havenbedrijven Zeeland Seaports en Gent.
De Luna is de zesde tender in de L-klasse serie, gebouwd door scheepswerf Barkmeijer Stroobos. Ze vervangen de Discovery-klasse tenders, die ouder zijn dan twintig jaar.
De Luna zal worden ingezet om loodsen aan boord van zeeschepen te brengen die een Nederlandse haven en de Vlaamse havens aan de Schelde willen bezoeken. Het Nederlands Loodswezen koos als dooplocatie de haven van Gent om zo te laten zien dat het Loodswezen een bijdrage levert aan de haventoegankelijkheid van niet alleen Nederlandse zeehavens, maar ook de Vlaamse zeehavens aan de Schelde: Antwerpen en Gent.
MAN-motoren
De Luna is uitgerust met nieuwe MAN-motoren. Deze motoren zijn geïnstalleerd met een SCR-installatie (Selective Catalytic Reduction). Een installatie waarbij de NOx-uitstoot sterk wordt verminderd, waardoor nu al wordt voldaan aan de nieuwe IMO Tier III-regelgeving die op 1 januari 2022 van kracht wordt.
Het betreft een test van een jaar door MAN en het Loodswezen. Buiten het testen van de werking van deze nieuwe motor met SCR-katalysator is het voor het Loodswezen ook van belang om een lichter gewicht motor in gebruik te nemen waarmee het brandstofverbruik wordt teruggebracht en dus ook de uitstoot van CO2. Indien na een jaar de test succesvol wordt afgerond, zullen de MAN-motoren definitief worden overgenomen.
Barkmeijer Stroobos bouwt nog een loodstender van dezelfde klasse voor het Nederlands Loodswezen. Deze zal naar verwachting halverwege 2018 worden opgeleverd. In 2019 en de jaren daarna zullen nog drie loodstenders worden gebouwd, waarbij verder gekeken zal worden naar een verlaging van het brandstofverbruik en de vermindering van uitstoot van schadelijke stoffen.