De sluizen van Maasbracht, Panheel en Born hebben te maken met kapotte drijfbolders. De capaciteit om grote schepen te schutten is gehalveerd en daardoor loopt het scheepvaartverkeer op de Maas vertraging op.
In Maasbracht en Born liggen de grote kolken eruit door problemen met de drijfbolders. In Maasbracht geldt voor de verlengde kolk een aanmeerverbod. Het is daar door die bolders onveilig.
Een woordvoerster van Rijkswaterstaat bevestigt, dat sinds ongeveer twee weken één kant van de verlengde kolk in Maasbracht eruit ligt. Er blijven dan nog twee kolken over. Ook in Born is één kant van de verlengde kolk om dezelfde reden niet meer bruikbaar. In Panheel is de nieuwe kolk sinds vorige week niet meer in gebruik. Ook wegens de kapotte drijfbolders. Daar is nog één kolk in bedrijf.
Bezorgd
Nico Evens van de Koninklijke Binnenvaart Nederland zegt dat door de gehalveerde capaciteit met name grote schepen vertraging oplopen en dus inkomsten mislopen. De branchevertegenwoordiger is heel bezorgd en zegt dat de budgetten van Rijkswaterstaat nu al niet toereikend zijn om dergelijke calamiteiten het hoofd te bieden en dus de zaken op orde te houden. En dat in een tijd van meer dan 10 procent inflatie en een nijpend tekort aan bouwmaterialen. Dat de sluizen 24 uur per dag en zeven dagen per week open moeten zijn, is ook voor het bedrijfsleven een voorwaarde om aan het werk te kunnen blijven, aldus Evens.