Schippers op de kleine Franse kanalen, waaronder het Canal entre Champagne et Bourgogne, hebben last van een snelgroeiende waterplant, die het varen bemoeilijkt. Ze vragen de vaarwegbeheerder (VNF) passende maatregelen te nemen om te voorkomen dat vrachtvaart op de kanalen steeds moeilijker wordt. Ook wijzen ze op het belang van een goede waterhuishouding om onder meer de omliggende dorpen te beschermen.
Het gaat om het ongelijkbladig vederkruid, een waterplant die oorspronkelijk uit Zuid-Amerika komt en in Europa uitstekend gedijt. Hierdoor slibben de kanalen dicht en wordt het varen bemoeilijkt “We hebben twaalf jaar geleden al voor deze plant gewaarschuwd, maar toen haalde men de schouders op en vond men dat het wel meeviel’, vertellen Piet en Suzanno Bouchier, die met het ms Traveler op het Canal entre Champagne et Bourgogne varen.
Vertraging
Over het 224 km lange Canal entre Champagne et Bourgogne doet men normaal zo’n 7 dagen, maar de afgelopen tijd hadden schippers soms drie tot vier dagen extra nodig. “Het plantje houdt je tegen”, aldus Piet Bouchier. “Je loopt vertraging op en hebt meer gasolie nodig. Ook jachten hebben er last van. De schroef kan vollopen door al die planten. Het is ook hinderlijk voor de schepen die achter ons varen, want planten die wij loswerken met de schroef drijven naar de sluis en hopen zich daar op, waardoor de sluisdeuren blokkeren. Dan moet er maar net iemand van VNF in de buurt zijn die kan komen helpen.”
Maaien vs. harken
Op de Franse kanalen wordt vooral gemaaid, maar dat biedt volgens het echtpaar Bouchier geen soelaas. “Daarvan gaan de planten alleen maar harder groeien, tot wel 30 cm per week. Je kunt beter een harkboot inzetten, daarmee trek je de plant er met wortel en al uit. Een bewezen methode, en er is zelfs een Europese norm.”
Neerwaartse spiraal
Zonder geschikte tegenmaatregelen dreigt de scheepvaart op de kleine Franse kanalen volgens Piet en Suzanno in een neerwaartse spiraal terecht te komen. “En dat terwijl onze klanten in het zuiden van Frankrijk via deze hoofdroute op een duurzame manier hun goederen aangeleverd willen krijgen. Frankrijk zet volledig in op het kanaal Seine-Nord. Wat er dan nog over blijft aan budget investeert men in de kleine kanalen, waardoor deze verkommeren. Dat is niet alleen problematisch voor de scheepvaart, het risico neemt ook toe dat als er veel water valt in korte tijd de kanalen het niet meer kunnen afvoeren door al die planten. Een goede waterhuishouding is in het belang van de vrachtvaart en beschermt omliggende dorpen tegen overlast. Denk aan verlaten die verstopt kunnen geraken.”
Opruimactie
In de week van 10 augustus bereikte de problematiek een treurig hoogtepunt toen schepen volledig klem liepen in de sluizen. Inmiddels heeft VNF het Canal entre Champagne et Bourgogne tussen Rouvroy en sluis Moulin Rouge twee dagen gestremd om de drijvende waterplanten op te ruimen die door schepen waren losgewoeld tijdens het varen. “Het is nu uiterst belangrijk dat ze de vast gewortelde planten er gaan uittrekken in plaats van te maaien en dat ze alles zorgvuldig blijven opruimen zodat de kleinste stekjes zich niet meer kunnen wortelen. Helaas kijkt men in Frankrijk iets anders tegen onderhoud aan dan wij dat in Nederland doen.”