Laatste nieuwe hybride IJveer in gebruik genomen

0
(foto E.J.Bruinekool Fotografie)

Bouwer Holland Shipyards Group voer op 9 februari het IJveer 66 naar Amsterdam. Op dinsdag 2 maart werd het schip feestelijk in gebruik genomen. Het is het laatste schip uit een serie van zeven, die begon met IJveer 60. De volgende veren die op stapel staan, zijn de volledig elektrische veren voor het Noordzeekanaal. 

De grote verandering bij IJveer 65 en IJveer 66 is dat er nu vier Stage V-motoren van John Deere gebruikt worden als generatoren. Samen met de twee vanaf IJveer 60 in alle schepen gebruikte MPAT-kasten van Xeamos voor uitlaatgassennabehandeling zijn de laatste twee schepen nóg schoner en zuiniger. 

Ook de op IJveer 64 geplaatste Veth-thruster met de 5-bladsschroef is op IJveer 65 en IJveer 66 gebruikt. Dat blijkt een goede keuze te zijn geweest voor het vaargedrag; de schepen zijn nog wendbaarder en beter bestuurbaar. “Inmiddels blijkt dat de hybride systemen ook voor een forse brandstofbesparing zorgen”, stelt André Weima, projectleider bij Holland Shipyards Group.

De grote besparing is te danken aan de hybride aandrijflijn met een geïnstalleerde batterijcapaciteit van 272 kW. De vier generatoren zijn nu Stage V-commonrail 6068-motoren van John Deere. Ze leveren 108 kW. De batterijen zijn geleverd door EST-Floattech. 

Holland Shipyards Group is nog niet klaar met de schepen; ze monitoren nog steeds de gegevens van de schepen en werken verder aan de finetuning, om de schepen nog effectiever te maken in de garantieperiode. 

Hoge eisen

Aan alles is gedacht bij de veren. De conservering werd door Holland Shipyards Group uitbesteed aan Cornet Service. Het bestek stelde zeer hoge eisen daaraan. Zo was de eis om gedurende een periode van vijf jaar volledig vrij te zijn van regulier onderhoud aan de conservering.

Holland Shipyards Group is trots op de schepen. Wereldwijd wordt er met bewondering naar ze gekeken. “Hoewel er wel wat weemoed is omdat dit het laatste schip van de tender was,” zegt Weima. “Maar met de volgende mooie serie zijn we al bezig: de vijf volledig elektrische Noordzeekanaal-veren voor het GVB.”

tekst: Evert Bruinekool
Article bottom ad

Laat een reactie achter

Please enter your comment!
Please enter your name here

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.